Zo werft Marielle (51)

Begeleider Pleegzorg Xonar

Mariëlle heeft maar liefst 13 collega’s FNV-lid gemaakt. Haar motivatie: "De Jeugdzorg heeft het zwaar. Het systeem moet drastisch wijzigen, vinden veel mensen die werkzaam zijn in de sector. De FNV steunt ons hierin en zit aan tafels waar ik als individuele werknemer niet aan kom te zitten. En die loonsverhoging komt er ook niet zomaar. Daar onderhandelt de FNV ook over. Maar de FNV kan alleen maar woordvoerder voor ons zijn als er leden zijn."

Ongedwongen lid worden

Aan mensen dwingen tot een lidmaatschap heeft Mariëlle een broertje dood. "Het moet ongedwongen zijn. In gesprek gaan met anderen over de FNV is goed, maar mensen gaan overtuigen heeft geen zin naar mijn idee. Mensen moeten voelen of de vakbond iets voor ze kan betekenen." Ze heeft haar collega’s dan ook verleid tot een lidmaatschap door simpelweg in een teambespreking te vertellen over het belang van de FNV.

Vuist maken

Mariëlle: "Verder deel ik soms berichten op mijn persoonlijke Facebookpagina over hoe het gesteld is binnen onze sector. In de hoop dat mensen zich bewust worden van hoe het gaat en dat we alleen maar samen een vuist kunnen maken richting Den Haag."

"Die loonsverhoging komt er ook niet zomaar. Daar onderhandelt de FNV ook over. Maar de FNV kan alleen maar woordvoerder voor ons zijn als er leden zijn."

De wervingspremie van 10 euro die je per nieuw lid ontvangt, vindt Mariëlle wel een leuk en welkom cadeautje. Maar dan vooral voor haar team. "Dit geld heb ik namelijk in het teampotje gedaan. Dat gebruiken we voor bloemetjes, kaartjes en om iets leuks te doen met zijn allen. Zo komt het uiteindelijk dus weer terug bij de mensen die lid zijn geworden."

Nodig een ander uit

Ben jij blij met de FNV en wil jij, net als Marielle, ook het FNV-verhaal aan anderen vertellen? Wacht dan niet langer en nodig ze uit!

Ik nodig een ander uit

Nog meer verhalen en werftips?

Lees dan ook de verhalen van Ingrid, Anil, Evert, Rudy en Froukje

Of bekijk onze werftips, zoals Zo vertel jij het FNV-verhaal.

Direct iemand lid maken of worden?

Liever direct iemand lid maken? Of lid worden zonder uitnodigingsmail? Ga dan naar direct lid worden. Let op: via deze route ontvangt de werver geen 10 euro.