Zo werft Sam (47)

Medewerker Personeelswinkel UMC Groningen

Hoewel Sam het belangrijk vindt dat veel collega’s lid zijn, zal hij ze nooit voor het blok zetten en een lidmaatschap opdringen. Hij verleidt collega’s liever door zichtbaar te zijn, vertrouwen uit te stralen en zaken voor elkaar te boksen.

Maak net als Sam collega’s lid

Vanachter de balie in de personeelswinkel helpt Sam collega’s met het uitdelen van sleutels en toegangspassen tot het regelen van parkeerplaatsen en OV-abonnementen. “Dit is de leukste baan die ik ooit heb gehad. En omdat ik daarnaast ook nog vakbondsfunctionaris ben, is het nog leuker!” Er zijn ook veel overeenkomsten tussen die twee functies, aldus Sam. “Je bent een spin in het web, hebt je voelsprieten in de hele organisatie en je helpt je collega’s.”

Cao-onderhandelingen

De nieuwe cao-onderhandelingen bij de UMC’s zijn begonnen en input van de medewerkers is daarbij het startpunt. “We hebben met een nieuwsbrief informatie opgehaald bij de leden en we hebben met een standje en een wensboom in de hal gestaan. We gaan voor 6% meer loon, verhoging van de onregelmatigheidstoeslag en het verlengen van de zwaarwerkregeling. We hebben onze concrete voorstellen naast de vage voorstellen van de werkgever gezet. Dat was een goed moment om te laten zien waarom het belangrijk is om lid te zijn.”

Met hoe meer leden we zijn, hoe beter er naar ons wordt geluisterd’

Zaadje planten

Sam vervolgt: “Met hoe meer leden we zijn, hoe beter er naar ons wordt geluisterd. Dat geldt niet alleen voor de cao-onderhandelingen, maar ook bij het lokaal overleg met de bestuurders en de HR-directeur. Als die weet dat er veel mensen lid zijn, is hij meer geneigd naar ons te luisteren.” Daarom stimuleert Sam collega’s om lid te worden. Maar een echte werfstrategie heeft hij niet. “Ik probeer vooral zichtbaar te zijn en regelmatig het zaadje te planten. Ik moet betrouwbaarheid uitstralen en als vakbondsfunctionaris voor de mensen klaarstaan. En tussen neus en lippen door laat ik regelmatig de voordelen van een lidmaatschap vallen. Op die manier is het aantal leden afgelopen jaar toch met bijna vijf procent gestegen.”

Huis-aan-huisverkoop

Sam vertelt dat dingen voor elkaar krijgen een goede manier is om leden te werven. “Een tijdje geleden wilden ze het personeelsrestaurant uitbesteden. We hebben dat opgepakt en de ondernemingsraad ingeschakeld, want dat is een reorganisatie. Nu wordt dit opnieuw bekeken en zijn alle medewerkers van het restaurant lid geworden.” Sam werft niet via ‘Mijn FNV’ en drukt geen inschrijfformulier bij mensen onder de neus. Hij gebruikt vooral posters en nieuwsbrieven en maakt ‘memes’ op Facebook. “Toen ik jong was, ben ik huis-aan-huisverkoper geweest en ik vond het niet fijn om mensen zo voor het blok te zetten. Dat is niet mijn stijl. Ik denk dat collega’s het zien als ik mensen goed help en daar aanleiding in zien om lid te worden.”

Maak ook een collega lid

Wil je net als Sam dat jij en je collega’s gehoord worden op de werkvloer? Nodig ze dan uit om ook FNV-lid te worden. En mooi meegenomen: als jouw collega's lid worden, ontvang jij als dank € 10 van ons!

Maak ook een collega’s lid

Wil je meer verhalen en werftips lezen?

Lees dan ook de werfverhalen van onze andere leden die de afgelopen jaren hun collega’s, vrienden en familie hebben lid gemaakt. En laat je inspireren!

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.