Zo werft Rudy (57)

Senior Operator Apollo Vredestein

Rudy maakt al sinds de eeuwwisseling anderen lid van de FNV. "Het begon met een reorganisatie op mijn werk. Op zo’n moment kom je erachter hoe belangrijk het is om een sterke bond achter je te hebben. En dat je als bond moet blijven groeien om een vuist te kunnen maken tegen de werkgevers. Er is veel leed en onrecht op de werkvloer. Door zichtbaar aanwezig te zijn, kan dit al een trigger zijn voor werkgevers."

Nodig net als Rudy je collega’s uit

Ledenwerfactie met collega's

Hoe waar dat kan zijn, weet Rudy als geen ander nadat hij in 2016 een ledenwerfactie opstartte met een aantal andere collega’s. Ook toen rommelde het bij Rudy op de werkvloer: het gerucht ging dat de werkgever van een vijf- naar een drieploegendienst wilde en het personeelsbestand wilde afbouwen. Samen met wat collega’s bedacht Rudy een plan om 50 nieuwe leden te werven. "We startten met het in kaart brengen van de afdelingen waar de leden werkten en waar niet. De witte vlekken. Ook brachten we in kaart wie de mensen waren die de rest op sleeptouw konden nemen. Die benaderden we, voor zover ze nog geen lid waren, als eerste."

Ter plekke inschrijven

De collega’s die interesse toonden in een lidmaatschap werden ter plekke ingeschreven. Zij werden meegenomen naar een kantoor en achter de computer lid gemaakt. Rudy: "De gedachten hierachter? Als je de mensen een formulier meegeeft dan gaan ze zich wellicht alsnog bedenken."

"Er is veel leed en onrecht op de werkvloer. Door zichtbaar aanwezig te zijn, kan dit al een trigger zijn voor werkgevers."

Het resultaat van deze actie: niet 50, maar zelfs 200 nieuwe leden in drie maanden tijd! Dit zorgde ervoor dat de werkgever de ploegendienst toch niet teruggeschroefde naar een drieploegendienst. En het leverde Rudy en zijn medewervers ook nog eens een flinke smak wervingspremie op. Maar daar was het ze nooit om te doen geweest: "Het geld hebben we in een grote pot gestopt en onder twintig nieuwe leden € 100 verloot. En de andere 180 nieuwe leden kregen ook een leuke attentie: kanjerkoeken."

Nodig een ander uit

Ben jij blij met de FNV en wil jij, net als Rudy, ook het FNV-verhaal aan anderen vertellen? Wacht dan niet langer en nodig ze uit!

Ik nodig een ander uit

Nog meer verhalen en werftips?

Lees dan ook de werfverhalen van onze andere leden die de afgelopen jaren hun collega’s, vrienden en familie hebben lid gemaakt. En laat je inspireren!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.