Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Zo werft Anil (39)

Steward bij KLM

Waarschijnlijk is Anil de enige die kan zeggen dat hij nieuwe leden heeft ingeschreven op meer dan 10 kilometer hoogte. "Ik denk dat ik wel 20 collega’s lid gemaakt heb tijdens een vlucht." Maar ook op de grond is Anil een actief werver. Zijn motto: "Hoe meer nieuwe leden, hoe beter onze belangen als cabinepersoneel worden behartigd." Zijn einddoel: "Dat FNV Cabine bij KLM de grootste vakbond wordt voor cabinepersoneel."

Anil’s aanpak gaat veel verder dan zijn collega's het inschrijfformulier laten invullen. "Vaak benoem ik tijdens onze briefing, het kennismakingsmoment met de crew voor we vertrekken, dat ik actief ben voor de FNV én dat ze bij mij terecht kunnen met vragen. Dat doe ik ook als collega’s tijdens de vlucht langskomen met vragen. Zijn ze nog geen lid? Dan vertel ik over FNV Cabine en het belang van de vakbond. Omdat we collega’s zijn en ik hun zorgen en wensen ken, kan ik daar goed op aansluiten met mijn verhaal." 

No pressure

Op dat moment vraagt Anil zijn collega’s echter nog niet om lid te worden. "Pas veel later, op een rustiger moment, geef ik de collega een inschrijfformulier en zeg: mocht je lid willen worden van de FNV, heb je alvast een formulier. No pressure."

Meestal werkt deze methode heel goed. Zo had Anil tijdens een 12-urige vlucht eens uitgebreid gesproken met een collega over de FNV. "Toen wilde ze wat bedenktijd en baalde ik een beetje. Maar toen we elkaar weken later weer zagen, zegt ze vlak voor de briefing tegen me: ik ben lid geworden. Daarna draait ze zich om naar een andere collega en zegt tegen haar dat ze ook lid moet worden. Niet pushen heeft me dus uiteindelijk 2 inschrijvingen opgeleverd!"

"Hoe meer nieuwe leden, hoe beter onze belangen als cabinepersoneel worden behartigd."

Tevreden leden zijn wat betreft Anil dan ook de beste mond-tot-mond-reclame. "En als iemand zich toch niet wil aansluiten, dan baal ik daar op het moment zelf natuurlijk wel van. Maar ik denk dan ook altijd: ik heb wel mooi het FNV Cabine verhaal verteld."

Nodig een ander uit

Ben jij blij met de FNV en wil jij, net als Anil, ook het FNV-verhaal aan anderen vertellen? Wacht dan niet langer en nodig ze uit!  
 

Ik nodig een ander uit

 

Nog meer verhalen en werftips?

Lees dan ook de verhalen van Ingrid, EvertMarielle, Rudy en Froukje

Of bekijk onze werftips, zoals Zo vertel jij het FNV-verhaal.

Direct iemand lid maken of worden?

Liever direct iemand lid maken? Of lid worden zonder uitnodigingsmail? Ga dan naar direct lid worden. Let op: via deze route ontvangt de werver geen 10 euro.