Zo werft Merdan (50)

Beleidsmedewerker Gemeente Den Haag

Wie Merdan ontmoet, ontmoet ook altijd een beetje de vakbond. Merdan helpt namelijk bijna dagelijks mensen met vragen over opleidingen, functioneringsgesprekken of reorganisaties. "Het kunnen allerlei vragen over werk en inkomen zijn. Ik zeg ze dan: ik help je één keer en daarna moet je lid worden van de FNV. Op deze manier laat ik ze kennismaken met de kracht en expertise van de vakbond."

Hiermee begon Merdan ruim vijf jaar geleden, toen er een reorganisatie gaande was bij zijn werkgever. En hij is hier nooit mee gestopt. Op deze manier heeft hij inmiddels tegen de 200 mensen lid gemaakt. Niet alleen collega’s bij de gemeente, ook buren, vrienden en familieleden, onder wie zijn twee tienerdochters. "Ik vraag vervolgens iedereen om zelf ook iemand anders lid te maken." Zo verspreidt de groep mensen met een lidmaatschap zich als een kleine olievlek door de gemeente Den Haag.

Solidair in de stad

Merdans motivatie hiervoor? "Ik vind dat je als werknemer een organisatie met kennis en idealen nodig hebt zoals de FNV die voor je opkomt en achter je staat. En daarnaast vind ik het een fijn idee dat er een grote groep mensen van zo’n 1 miljoen leden in mijn land én duizenden in mijn stad solidair is met mij."

Deze groep mag wat Merdan betreft nog veel groter worden. Zeker nu de onderhandelingen voor de cao Gemeenten in volle gang zijn. De cao-inzet is meer waardering, zoals een loonsverhoging en behoud van sociale zekerheid, voor de mensen die tijdens de pandemie alle publieke voorzieningen in Nederland draaiende hebben gehouden. De werkgever wil hier tot dusver niet in meegaan.

Fatsoenlijke cao Gemeenten

Merdan: "We hebben meer leden, hun kracht en energie, nodig om dingen voor elkaar te krijgen in de sector. We moeten meer ruimte en zichtbaarheid gaan claimen. Zo hebben we het afgelopen jaar tijdens de pandemie gezien dat partijen die zich het beste georganiseerd hadden, en samen krachtig voor hun belangen opkwamen, het meeste voor elkaar kregen. Dus ik zou alle collega’s in de sector willen zeggen: word nu ook lid en laat je stem horen! Dit geldt voor onze oudere, maar ook voor onze jongere collega’s, die de toekomst van de bond zijn. Want een fatsoenlijke cao is geen luxe, maar een noodzaak voor gezonde werknemers, een gezonde organisatie en een gezonde samenleving. En daar moet je samen voor strijden!"

"Je hebt als werknemer een organisatie met kennis en idealen nodig die voor je opkomt en achter je staat."

Ook zijn collega’s die al FNV-lid zijn, in Den Haag en elders in het land, zou Merdan willen oproepen om juist nu ook eens een keer een ander uit te nodigen voor een lidmaatschap. "Vertel je eigen verhaal over waarom jij lid geworden bent. Er zijn altijd raakvlakken met de degene tegenover je. En vertel dat de vakbond voor je opkomt tijdens reorganisaties en cao-onderhandelingen. Wacht niet te lang, wees niet bescheiden en ga werven. Want er is niks mis mee om voor je eigen belangen en die van je collega’s op te komen. Dat is juist respectvol."

Maak ook een collega lid

Wil jij net als Merdan een fatsoenlijke cao Gemeenten? Met afspraken over een eerlijke loonsverhoging, behoud van sociale zekerheid, thuiswerken, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid? Nodig dan net als Merdan je collega's uit om ook FNV-lid te worden. Want samen krijgen jullie het voor elkaar!

Als jouw collega's lid worden, kunnen ze direct meebeslissen over de nieuwe cao Gemeenten. En mooi meegenomen: als dank ontvang jij 10 euro van ons!

Ik nodig een collega uit