Zo vertel jij het FNV-verhaal

Zes handige gesprekstips

Als je een ander wil uitnodigen om FNV-lid te worden, is een goed verhaal belangrijk. Maar wat vertel je dan? En hoe vertel je het FNV-verhaal aan anderen?

Begin bij jezelf

Wat was jouw reden om zelf lid te worden van de FNV? Wat hoop je dat de vakbond samen met haar leden gaat bereiken? Jouw eigen ervaringen zijn een mooie basis voor het FNV-verhaal dat je aan anderen wil vertellen.

Misschien ben je ook wel actief voor de vakbond: maar waarom ben je dat geworden? Wie of wat inspireert jou bij de vakbond?

Wie is de ander?

Mensen worden vooral lid om wat het ze oplevert. Zoek uit wat de ander beweegt en speel daar met je FNV-verhaal op in. Zo is je beste vriend misschien vooral geïnteresseerd in een lidmaatschap omdat hij loopbaanondersteuning of juridisch advies nodig heeft. Vertel hem dan hoe de FNV daarbij kan helpen.

Je collega’s willen misschien vooral ergens bij horen of de wereld verbeteren. Vertel ze dan eens over de FNV die zich als grootste vakbond van Nederland inzet voor een socialer Nederland met meer werk- en inkomenszekerheid voor iedereen.

Hoe begin je het gesprek?

Wat is je openingszin als je contact maakt? Daarover maken mensen zich soms druk. Maar dit is helemaal niet nodig! Kijk eens om je heen: wat speelt er nu op het werk of in je vriendenkring? Wat zie, hoor of voel je op dit moment?

Dit kun je gebruiken om het gesprek aan te gaan. Misschien is het ook wat je collega ervaart. Hoe is het voor jou om ...? Hoe denk je over ...? Wist je dat ...?

Houd het kort en bondig

Houd je taalgebruik simpel. Vermijd vakbondsjargon. Wees ook spaarzaam met je argumenten om lid te worden. Geef er een of twee en laat de ander dan reageren.

Veeg bezwaren niet van tafel

Ook al is je verhaal nog zo mooi, het is normaal wanneer anderen met bezwaren komen. Veeg die niet van tafel, maar neem ze serieus en praat erover. Kom pas met tegenargumenten als je voldoende zicht op de bezwaren hebt. Probeer de ander ook te laten vertellen wat hij of zij wel of niet goed vindt aan een lidmaatschap. Lees hier meer over hoe je van bezwaren kansen kan maken tijdens het werven.

Doe een mooi aanbod

Merk je dat anderen interesse hebben in het FNV-verhaal? Vraag ze dan of ze ook lid willen worden. Leg ze uit welke voordelen dit oplevert. Maak deze voordelen concreet en persoonlijk. Geef ze bijvoorbeeld onze flyer met de zeven voordelen van het lidmaatschap of verwijs ze naar onze voordelenpagina. En vertel ze ook over de korting die ze krijgen op hun contributie.

Nodig een ander uit

Ben jij blij met de FNV en wil jij het FNV-verhaal ook aan anderen vertellen? Wacht dan niet langer en nodig ze uit!

Ik nodig een ander uit