Veel gestelde vragen standbeeld voor onmisbare beroepen, eerbetoon aan zorgverleners en hen die ons land draaiend houden

Simpel: om de mensen die Nederland draaiend houden te eren, te waarderen en ervoor te zorgen dat ze niet weer worden vergeten! We zien keer op keer dat de onmisbare beroepen, zoals de zorg, achteraan staan als het op waardering aankomt. Met dit standbeeld zetten we ze centraal en zorgen we dat niemand meer om ze heen kan. Maar met alleen een standbeeld zijn we er niet: er moet een forse loonsverhoging komen en er moeten meer mensen bij om het werk goed te kunnen doen! Het standbeeld, een hoger loon en voldoende mensen kunnen we niet los van elkaar zien.

De zorg verdient een standbeeld, een beter loon en meer collega’s. Dat gaat hand in hand. Met dit standbeeld waarderen we deze beroepen en maken we duidelijk dat er méér waardering moet komen. En dat betekent een beter loon, meer collega’s, minder administratie, meer zeggenschap, minder marktwerking. De lijst van verbeteringen in de zorg en op andere plekken lijkt soms wel eindeloos. Niet uit luxe, maar uit pure noodzaak. Veel onmisbare beroepen zijn de afgelopen jaren verwaarloosd.

De FNV organiseert daarom zoveel mogelijk steun in het hele land. We bouwen samen een standbeeld voor onmisbare beroepen. Het is de hoogste tijd om de mensen die Nederland draaiend houden te waarderen, te zorgen dat ze niet weer worden vergeten en te betalen wat ze verdienen. Daar worden wij allemaal beter van!

Voor 2021 is dat in ieder geval 5% voor iedereen met een onmisbaar beroep, zoals in de zorg, onderwijs en politie. Daar starten we mee. Samen kunnen we zorgen dat het gebeurt.

Daar hebben we wel wat ideeën voor, maar voordat het zover is hebben we eerst heel veel steun nodig. Dus teken de petitie!

In Nederland zien we dat respect, waardering en goede arbeidsomstandigheden niet langer vanzelfsprekend zijn. Alle mensen die een onmisbaar beroep hebben, werken vol toewijding. Daar moet wat tegenover staan. Het is de hoogste tijd om de mensen die Nederland draaiend houden te waarderen, te zorgen dat ze niet weer worden vergeten en te betalen wat ze verdienen. Daar worden wij allemaal beter van!

Voor alle onmisbare beroepen en in het bijzonder voor alle zorgverleners die onze samenleving al bijna een jaar overeind houden. Als we het over zorgverleners hebben dan hebben we het onder andere over Ambulancezorg, Eerstelijnszorg, Geestelijke Gezondheidszorg, Gehandicaptenzorg, Jeugdzorg, Kraamzorg, Thuiszorg, Verpleeg- en Verzorgingstehuizen en (Universitaire) Ziekenhuizen.

We vinden alle werk belangrijk. Tegelijkertijd zien we dat juist de mensen die officieel cruciaal genoemd zijn vaak laag loon, hoge werkdruk en veel onzekerheid kennen. Daarom richt dit initiatief zich vooral op de officiële cruciale beroepen en vitale processen. Aan het begin van de coronacrisis heeft de overheid een lijst vrijgegeven waarin alle cruciale beroepen en vitale processen genoemd zijn. Op deze lijst staan onder andere zorgverleners, medewerkers in de kinderopvang, vuilnisophalers, leraren en nog vele anderen. De complete lijst vind je hier

Een standbeeld komt er niet vanzelf en jij kan je steentje bijdragen. Vul dus de petitie in! Heb je dat al gedaan? Deel dan de petitie met je collega’s, vrienden en familie.

Al het werk is belangrijk. Daar doet niemand iets aan af. De FNV strijdt in iedere sector voor waardering en een beter loon! Ook in de jouwe, kijk hier wat er in jouw sector gebeurt. We zien wel dat het werk van de onmisbare beroepen iedereen direct raakt: ze gaan iedere dag weer op pad om ons eten te leveren, zorg te verlenen, onze kinderen op te vangen en les te geven, de straten veilig en schoon te houden en nog veel meer. En we zien dat deze werkers keer op keer vergeten worden als het gaat om loon (kijk bijvoorbeeld naar de supermarkten) en altijd de eerste zijn als het gaat om bezuinigingen (kijk naar de zorg en het onderwijs). Daarom is dit standbeeld voor de onmisbare beroepen en we beginnen met de zorg!