Eerlijk werk voor mensen met een beperking of bijstandsuitkering

Afspraken over aangepast werk via Participatiewet

De Participatiewet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden, ook als je een arbeidsbeperking of bijstandsuitkering hebt.

Als je een arbeidsbeperking hebt, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor beschut werk of een baan uit de banenafspraak (garantiebanen).

Beschut werk

Beschut werk doe je onder aangepaste omstandigheden en met begeleiding. Het UWV beoordeelt of jij in aanmerking komt voor beschut werk.

Banenafspraak

In de banenafspraak hebben het kabinet en werkgevers afgesproken dat ze 125.000 extra banen gaan creëren voor mensen met een ziekte of handicap. Dit zijn banen bij ‘gewone’ werkgevers. Ook hier beoordeelt het UWV of jij in aanmerking komt voor een baan uit de banenafspraak.

Bijstandsuitkering

Als je niet in aanmerking komt voor een werkloosheidsuitkering of een uitkering vanwege ziekte (Wao of Wia), dan kom je misschien in aanmerking voor een bijstandsuitkering van jouw gemeente. Iedereen die kan werken, maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. Dit is het laatst vangnet voor je inkomen, en is aan allerlei regels en voorwaarden verbonden.  De sector FNV Uitkeringsgerechtigden behartigt jouw belangen als je onder de participatiewet valt. Hier vind je onze contactgegevens.

Met een cao ben je beter af

De arbeidsvoorwaarden voor werknemers Participatiewet zijn nog niet goed geregeld. Daarom wil de FNV met de werkgevers goede en duidelijke afspraken maken over loon, pensioen, reiskosten, ontwikkeling en verlof. Die afspraken willen we vastleggen in een cao.

Cao staat voor collectieve arbeidsovereenkomst en geldt voor alle werknemers binnen een bedrijf of sector. Naast de cao heb je nog een individueel contract, ook wel arbeidsovereenkomst genoemd. Jouw persoonlijke contract mag niet slechter zijn dan de afspraken die in de cao zijn gemaakt.

We kunnen alleen een cao afsluiten als we dat namens heel veel leden doen. Wil jij ook een cao? Sluit je bij ons aan en word lid.

Als lid van de FNV heb je veel voordelen. Zo krijg je:

• antwoord op al jouw vragen over werk en inkomen
  • juridische hulp
  • hulp bij herbeoordeling Wajong
  • advies over sociale voorzieningen
  • hulp bij belastingaangifte
  • korting op o.a. verzekeringen

Contact over Participatiewet

Heb je vragen? Hulp of advies nodig? Wil je je verhaal kwijt? Neem dan contact met ons op. Of loop binnen bij een FNV-locatie bij jou in de buurt.

Consulenten SW

Annemarie Tiggelaar: annemarie.ramdas@fnv.nl
Gerard Veldhuis: gerardj.veldhuis@fnv.nl

Of bezoek een vakbondshuis bij jou in de buurt.

Tijdlijn voor deze actie