Platformwerk

We hebben computers, websites en apps die ons leven makkelijker maken. Platforms is de verzamelnaam voor websites en apps die mensen en diensten bij elkaar brengt. De laatste jaren kan je ook steeds vaker en gemakkelijker werk vinden met werkplatforms.

Schijn-zpp

Bekende werkplatforms zijn: Uber, Deliveroo, Helpling, Temper, YoungOnes en Thuisbezorgd. De werkplatforms zijn vaak makkelijk in gebruik. Met een paar klikken heb je een heerlijke maaltijd of taxirit besteld, of een nieuwe schoonmaker ingehuurd. Maar we zien helaas dat deze platforms de werkers dwingen tot schijn-zzp. Terwijl platforms zich wel gedragen als werkgever. Ze gebruiken trucs en toveren daarmee de rechten van werkers weg.

Waardering voor werkenden

De FNV gaat voor een platformbranche waarin werkenden worden gewaardeerd. Platformwerkers zijn kwetsbaar en vaak onzeker over hun inkomen en over werktijden. Werkgeversrisico’s worden op de werkenden afgewenteld en de regels rondom werk en beloning worden structureel ontdoken. En dat is jammer, want werkplatforms bieden wel degelijk een kans op een stap vooruit. Juist voor werkenden. Daar zet de FNV zich voor in.

Samen maken we de platforms eerlijk

Dat doen we door met platformwerkers in gesprek te gaan. Samen maken we een plan, samen trekken we op, en brengen naar buiten wat er allemaal gebeurt bij platforms. Van de bedrijven eisen we dat ze zich aan de regels houden en zich als goede werkgever gaan gedragen en van de politiek eisen we dat zij zorgen dat er eerlijke regels komen en dat deze ook worden nageleefd. Alleen samen maken we de platforms eerlijk.

Doe mee!

Werk je voor een platform en heb je vragen of wil je meedoen om platforms eerlijk te maken?

Stuur je contactgegevens naar platformwerk@fnv.nl