Stop werken zonder loon

Loze beloftes voor werkzoekenden

Stop werken zonder loon

Je verliest je baan, komt in de bijstand en moet van de gemeente werk doen waarvoor je geen loon krijgt. Zonder uitzicht op een baan. En weiger je, dan loop je kans dat je je bijstandsuitkering verliest. Dat klinkt niet heel erg eerlijk, toch? Daarom wil de FNV dat dit stopt.

De economie draait op volle toeren. Toch voelen honderdduizenden mensen nog steeds de gevolgen van de economische crisis. Zij raakten tijdens die crisis hun baan kwijt en zoeken al jaren naar werk. Om deze werkzoekenden aan een baan te helpen, is er de Participatiewet. Via bijvoorbeeld leer-werktrajecten moet een werkzoekende weer aan de slag kunnen. Dat klinkt goed, maar de realiteit is dat werkzoekenden vaak slachtoffer worden van intimidatie en loze beloftes. Zicht op een vast contract is er nauwelijks.

Bovendien worden deze werkzoekenden vaak ingezet als goedkope krachten, terwijl hun collega’s wél een normaal loon krijgen. In plaats van dat loon behoudt een werkzoekende zijn bijstandsuitkering. En weiger je? Dan bestaat de kans dat je je uitkering ook nog eens verliest. Dus word je gedwongen om te werken zonder loon.

Hoe gaan we dit veranderen?

Wij vinden dat dit werken zonder loon moet stoppen. Werk je, dan hoor je daarvoor te worden betaald. Echte banen en een fatsoenlijk inkomen, daar gaan wij voor. En dus voeren we actie. Met succes, bijvoorbeeld bij het postsorteerdepot van PostNL in Kolham.

Meer weten? Lees het artikel ‘Stop werken zonder loon!’ in FNV Magazine

Heb jij Gewoon Goed Werk?

Jij hebt als werknemer recht op een goed loon, goede arbeidsvoorwaarden en goede werkomstandigheden. Werk dat zekerheid biedt, voldoende groei en waardering. Wil je weten of jij Gewoon Goed Werk hebt? Doe de test met de Gewoon Goed Werk-meter

Het maakt niet uit in welke sector je werkt, of je nu uitzendkracht of vast in dienst bent en of je lid bent van een vakbond. Na afloop ontvang je een (gratis) persoonlijke rapportage van jouw scores met een advies op maat.