Eerder stoppen met werken voor mensen met zwaar werk

Als je zwaar werk doet, moet je eerder kunnen stoppen met werken. Daarom is het van cruciaal belang dat de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) blijft bestaan en verbeterd wordt. Het kan niet zo zijn dat met het opschuiven van de pensioenleeftijd mensen die lang een fysiek of een mentaal zwaar beroep hebben gehad, de dupe zijn.

Eerder stoppen met werken met zwaar werk

Roep je werkgever op om verbeteringen rondom eerder stoppen met zwaar werk (RVU) te steunen

Er is nu een regeling die eind 2025 afloopt. De FNV wil die regeling verbeteren en structureel maken, maar werkgeversorganisaties willen dat niet. Als we niet oppassen, wordt het onderwerp weggemoffeld en staan onze leden en de niet-leden met een zwaar beroep met lege handen en is er straks helemaal geen regeling meer die eerder stoppen met werken mogelijk maakt.

Roep je werkgever daarom op om ons plan voor de verbeterde Regeling Vervroegd Uittreden te steunen.

Wat is er aan de hand?

In het pensioenakkoord van 2019 is afgesproken dat er een regeling zou komen voor mensen met zwaar werk. Er is nu een tijdelijke regeling die het mogelijk maakt voor mensen met zwaar werk tot drie jaar eerder kunnen stoppen met werken. Zij krijgen dan van de werkgever een bedrag ter hoogte van een AOW-uitkering en daar hoeft de werkgever geen boete over te betalen. Deze regeling loopt tot eind 2025. Samen met de andere vakbonden heeft de FNV met de werkgevers gesproken over het verbeteren en structureel maken van de regeling, maar de gesprekken met de werkgevers zijn geklapt.

Wat willen we?

De FNV wil dat er een goede regeling komt voor mensen met zwaar werk. Die bestaat uit:

• Een permanente regeling: geef iedereen perspectief op eerder stoppen met werken. Zwaar werk zal er altijd zijn. Of je nu drie, tien of twintig jaar voor je AOW-leeftijd zit, als je zwaar werk doet, moet je er vanuit kunnen gaan dat jij in de toekomst gebruik kunt maken van de regeling.
  • Verhoog het boetevrije bedrag: uit cijfers blijkt dat het voor veel mensen financieel niet haalbaar is om aan de regeling deel te nemen. Een bedrag ter hoogte van een AOW-uitkering is vaak niet genoeg om van rond te komen. Geld uit de pensioenpot halen om dit bedrag aan te vullen, betekent levenslang een lager pensioen. Dat is dus ook een dure oplossing. Bovendien wordt er tot aan hun AOW-leeftijd ook geen pensioenpremie meer betaald als ze eerder stoppen met werken.  Dit betekent dat ze later een lagere pensioenuitkering hebben. Al met al dus reden genoeg om het boetevrij uit te keren bedrag te verhogen.
  • Laat cao-partijen bepalen wat zwaar werk is: de regeling is bedoeld voor mensen met zwaar werk. Dat kan fysiek zwaar werk zijn, of mentaal zwaar werk. Denk bijvoorbeeld ook aan nachtwerk. Werkgevers en vakbonden weten het beste waar zwaar werk gedaan wordt in een bedrijf of een sector. Laat die dan samen bepalen wie er voor de regeling in aanmerking komen. Dat kan het beste aan de cao-tafel.

Hoe nu verder?

Samen met onze leden maakt de FNV zich sterk voor een goede regeling voor mensen met zwaar werk. Ook in de toekomst zal er zwaar werk zijn. Dus het is niet meer dan fatsoenlijk om voor alle mensen met zwaar werk een goede regeling af te spreken. Veel werkgevers zien ook de noodzaak voor een goede regeling, maar de grote werkgeversorganisaties willen nog niet. We hebben jouw hulp nodig om de werkgevers te overtuigen. Praat met je collega’s, neem contact op met je vakbondsbestuurder en sluit je aan bij de FNV.

Kijk en vergelijk de verschillende standpunten

De RVU stopt eind 2025 en daarom onderhandelden werkgevers en vakbonden over een verbeterde én permanente regeling. Helaas is het overleg geklapt.

Bekijk de verschillende standpunten

Bekijk de verschillende standpunten

Wat kun jij doen?

We voeren per sector actie, klik op onderstaande knoppen om je aan te melden voor een actie in jouw sector. We zijn aan het opbouwen, mocht je sector er nog niet tussen staan dan kun je contact opnemen met de kaderleden of bestuurder van jouw cao.

Meld je in elk geval aan voor de nieuwsbrief zodat we je goed op de hoogte kunnen houden over de nieuwe ontwikkelingen en volg ons op de sociale media kanalen, zoals Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn.

Blijf op de hoogte

We versturen regelmatig een nieuwsbrief over de ontwikkelingen in de verschillende cao-trajecten over eerder stoppen met werken bij zware beroepen. Wil je ook op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief