De Ode aan de Onmisbaren kan op steeds meer steun rekenen! Heb je vragen? Kijk dan op deze pagina voor de antwoorden. Staat jouw vraag er niet bij? Stuur dan een email naar onmisbaren@fnv.nl.

Alles over de Ode aan de Onmisbaren

Wat zijn de onmisbare beroepen?

We vinden alle werk belangrijk. Tegelijkertijd zien we dat juist de mensen die officieel cruciaal genoemd zijn vaak laag loon, hoge werkdruk en veel onzekerheid kennen. Daarom richt dit initiatief zich vooral op de officiële cruciale beroepen en vitale processen. Aan het begin van de coronacrisis heeft de overheid een lijst vrijgegeven waarin alle cruciale beroepen en vitale processen genoemd zijn. Op deze lijst staan onder andere zorgverleners, medewerkers in de kinderopvang, vuilnisophalers, leraren en nog vele anderen. De complete lijst vind je hier

Waarom doet de FNV dit?

In Nederland zien we dat respect, waardering en goede arbeidsomstandigheden niet langer vanzelfsprekend zijn. Alle mensen die een onmisbaar beroep hebben, werken vol toewijding. Daar moet wat tegenover staan. Het is de hoogste tijd om de mensen die Nederland draaiend houden te waarderen, te zorgen dat ze niet weer worden vergeten en te betalen wat ze verdienen. Daar worden wij allemaal beter van!

Ik verdien al 14 euro per uur, hoeft mijn loon dan niet omhoog?

Jawel. Daarom komt de FNV met de volgende looneis: elke werkende 100 euro bruto per maand erbij, en daarnaast prijscompensatie. Daarbij gaat de FNV uit van de verwachte inflatie van 2% over 2022. Dat betekent voor iemand die het minimumloon (1701 euro bruto per maand) verdient een loonsverhoging van 7,9%. Voor mensen met een modaal inkomen van 2816 euro bruto per maand betekent dit een loonsverhoging van 5,5% en voor werknemers met een inkomen van drie keer modaal 3,1% meer loon.

Waarom een standbeeld?

Simpel: om de mensen die Nederland draaiend houden te eren, te waarderen en ervoor te zorgen dat ze niet weer worden vergeten! We zien keer op keer dat de onmisbare beroepen, zoals de zorg, achteraan staan als het op waardering aankomt. Met dit standbeeld zetten we ze centraal en zorgen we dat niemand meer om ze heen kan. Maar met alleen een standbeeld zijn we er niet: er moet een forse loonsverhoging komen en er moeten meer mensen bij om het werk goed te kunnen doen! Het standbeeld, een hoger loon en voldoende mensen kunnen we niet los van elkaar zien.

Mensen met onmisbare beroepen hebben toch niets aan een standbeeld?

De cruciale beroepen verdienen een standbeeld, een beter loon en meer collega’s. Dat gaat hand in hand. Met dit standbeeld waarderen we deze beroepen en maken we duidelijk dat er méér waardering moet komen. En dat betekent een beter loon, meer collega’s en meer zekerheid. Veel onmisbare beroepen zijn de afgelopen jaren verwaarloosd.

De FNV organiseert daarom zoveel mogelijk steun in het hele land. We bouwen samen een standbeeld voor onmisbare beroepen. Het is de hoogste tijd om de mensen die Nederland draaiend houden te waarderen, te zorgen dat ze niet weer worden vergeten en te betalen wat ze verdienen. Daar worden wij allemaal beter van!

Waar komt het standbeeld te staan?

Daar hebben we wel wat ideeën voor, maar voordat het zover is hebben we eerst heel veel steun nodig. Dus teken de petitie!

Ik heb officieel geen cruciaal beroep. Is mijn werk dan niet belangrijk?

Al het werk is belangrijk. Daar doet niemand iets aan af. FNV-leden strijden in iedere sector voor waardering en een beter loon! Ook in de jouwe, kijk hier wat er in jouw sector gebeurt. We zien wel dat het werk van de onmisbare beroepen iedereen direct raakt: ze gaan iedere dag weer op pad om ons eten te leveren, zorg te verlenen, onze kinderen op te vangen en les te geven, de straten veilig en schoon te houden en nog veel meer. En we zien dat deze werkers keer op keer vergeten worden als het gaat om loon (kijk bijvoorbeeld naar de supermarkten en de ziekenhuizen) en altijd de eerste zijn als het gaat om bezuinigingen (kijk naar de zorg en het onderwijs). Daarom is dit een ode aan de onmisbare beroepen.

Wat kan ik doen?

Meer respect en waardering komen er niet vanzelf en jij kan je steentje bijdragen. Vul dus de petitie in! Heb je dat al gedaan? Deel dan de petitie met je collega’s, vrienden en familie.

Mijn vraag staat er niet tussen!

Stuur dan even een mailtje naar onmisbaren@fnv.nl dan helpen we je graag op weg.