Een bedrijfsarts bepaalt of een werknemer (langdurig) ziek of arbeidsongeschikt is. Ben je het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts of heb je er twijfels over? Dan is het mogelijk om een second opinion aan te vragen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Lees het op deze pagina.
Download de checklist 'Ziekte en werk'Een second opinion is een tweede oordeel van een andere bedrijfsarts. Ben je het niet eens met het advies van je bedrijfsarts over je re-integratie? Dan mag je een second opinion aanvragen. Je bedrijfsarts schakelt daarvoor een onafhankelijke bedrijfsarts in. Deze arts werkt bij een ander bedrijf en mag geen directe collega zijn van je eerste bedrijfsarts.
Wil je een second opinion maar weet je niet goed of je een goede reden hebt? Je hoeft niet per se een conflict te hebben met de bedrijfsarts. Het kan ook zijn dat je in goed overleg besluit dat een andere bedrijfsarts een oordeel geeft. En de uitslag van een second opinion? Je mag zelf weten wat je daarmee doet. De uitslag kun je delen met je werkgever en in het re-integratieverslag laten opnemen, maar dat hoeft niet.
Tijdens je ziekte of arbeidsongeschiktheid kun jij, net als je werkgever, op verschillende momenten een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Je hebt hier recht op bij een conflict of bij belangrijke beslissingen van je werkgever of arbodienst. Een second opinion kun je in elk geval vragen:
Een second opinion vraag je eerst aan bij je huidige bedrijfsarts. Elke arbodienst moet een second opinion-procedure aanbieden. Wil je weten bij welke bedrijfsartsen je terecht kunt voor een second opinion? Vraag dan bij de ondernemingsraad (OR) van je bedrijf naar de lijst met beschikbare bedrijfsartsen.
Ja, dat is mogelijk. Alleen bij heel belangrijke redenen mag dat worden geweigerd. De bedrijfsarts moet die redenen schriftelijk aan jou uitleggen. Ben je het daar niet mee eens? Dan kun je een klacht indienen bij de arbodienst of de bedrijfsarts. In de volgende situaties hoeft een bedrijfsarts niet mee te werken in de volgende situaties:
Wil je graag een second opinion? Dan doorloop je een aantal stappen:
Wanneer je een second opinion aanvraagt, worden de regels omtrent privacy en gegevensbescherming altijd nagekomen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de bedrijfsarts alleen met jouw toestemming gegevens kan doorgeven aan de second opinion bedrijfsarts. Ook hoef jij je werkgever niet te laten weten waarom je een second opinion aanvraagt. Op de factuur die hij of zij ontvangt, staan jouw persoonsgegevens niet vermeld.
De second opinion heeft geen uitstellende werking. Jouw re-integratie loopt dus gewoon door. Tot de nieuwe uitkomst binnen is en door de eerste bedrijfsarts is beoordeeld, mag jouw werkgever uitgaan van het advies van de eerste bedrijfsarts. Je bent ook verplicht om op basis van dit advies afspraken te maken met je werkgever en deze na te komen.
Ook kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV, als je het oneens bent met beslissingen van je werkgever of bedrijfsarts. Bijvoorbeeld als de arbodienst vindt dat je weer aan de slag kunt en je werkgever weigert het loon nog langer door te betalen. Of als jij het gevoel hebt dat je werkgever niet genoeg meewerkt aan jouw re-integratie. Je kan dit deskundigenoordeel ook op meerdere momenten in het ziektetraject aanvragen.
In sommige situaties is het hebben van een deskundigenoordeel een voorwaarde en heb je deze nodig om je gelijk te halen bij de rechter.
Let op: een deskundigenoordeel en een second opinion verschillen op een aantal punten van elkaar. Allereerst vraag je een deskundigenoordeel aan bij het UWV. Daarnaast zijn er aan een deskundigenoordeel kosten verbonden: zo’n € 100 voor de werknemer en € 400 voor de werkgever. Als FNV-lid kun je de kosten eventueel vergoed krijgen. Hiervoor is vooraf wel toestemming van de FNV nodig. Neem contact met ons op om te kijken of je hiervoor in aanmerking komt.
Met behulp van deze checklist weet je onder meer:
Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!
Naar Service & Contact
Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!
Naar Service & ContactDe FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.
Statistische cookies
:helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.
Marketing cookies
:worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.
Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.