De arbodienst helpt jou en je werkgever bij ziekteverzuim en arbeidsomstandigheden. En speelt een belangrijke rol bij de re-integratie wanneer je ziek bent. Wat zijn de taken van de arbodienst? Hoe onafhankelijk is de arbodienst? En wat als je een klacht hebt?

Wat doet de arbodienst?

De arbodienst doet meer dan het begeleiden van zieke werknemers. Volgens de Arbowet heeft de arbodienst de volgende taken:

  • Advies en toetsing van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) van het bedrijf. Daarin staan de risico’s die je loopt op je werk en welke maatregelen er zijn om de risico’s te verkleinen. 
  • Zorgen voor begeleiding als je ziek bent geworden.
  • Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek.
  • Uitvoeren van aanstellingskeuringen, als die er zijn in het bedrijf.
  • Soms doen arbodiensten nog meer, zoals werkplekonderzoek en de griepprik voor een bedrijf verzorgen.

De arbodienst hoeft deze taken niet altijd zelf uit te voeren. De arbodienst kan een beroep doen op iemand die bepaalde deskundigheid wél heeft. 

Is jouw arbodienst onafhankelijk genoeg?

Een arbodienst hoort professioneel te werken. Dat betekent ook dat een arbodienst onafhankelijk is. Het lastige is dat werkgevers de arbodienst inhuren. Soms is de arbodienst in dienst van de werkgever. In beide gevallen kan de werkgever druk uitoefenen op de arbodienst. Werkgevers zijn volgens de Arbowet verplicht om een gecertificeerde arbodienst in te huren. Daarvan wordt verwacht dat ze onafhankelijk zijn. 

Wat doe je als je het niet eens bent met een beslissing, of een klacht hebt?

1

Bel het Arbo-Adviespunt van de FNV voor advies en overleg als je een klacht wilt indienen over de arbodienst.

2

Als je het oneens bent met de beslissing van de arboarts of met hoe jouw re-integratietraject loopt, kun je een second opinion aanvragen bij het UWV. Vraag de bedrijfsarts of het UWV hoe dat gaat.

Let op: Een deskundigenoordeel bij het UWV kost geld. En het aanvragen van een second opinion kan voor jou inhouden dat je gedurende die periode geen loon krijgt. Neem dan contact op met de FNV.
 

3

Je mag een andere bedrijfsarts raadplegen als je niet tevreden bent. Dit vraag je aan de bedrijfsarts en die moet dit verzoek toestaan. Goede bedrijfsartsen vind je via de Landelijke Second Opinion Poli.

4

Je kunt  een klacht indienen bij de arbodienst zelf. Elke arbodienst heeft een klachtenregeling, die je bij hen kunt opvragen.

5

Ben je niet tevreden met de reactie op je klacht? Stap dan naar de geschillenregeling arbodiensten. Deze wordt uitgevoerd door de Geschillencommissie Arbodiensten.

Het Arbo-Adviespunt

Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 13.00 uur.

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.