De arbodienst helpt jou en je werkgever bij ziekteverzuim en arbeidsomstandigheden. En speelt een belangrijke rol bij de re-integratie wanneer je ziek bent. Wat zijn de taken van de arbodienst? Hoe onafhankelijk is de arbodienst? En wat als je een klacht hebt?
De arbodienst doet meer dan het begeleiden van zieke werknemers. Volgens de Arbowet heeft de arbodienst de volgende taken:
De arbodienst hoeft deze taken niet altijd zelf uit te voeren. De arbodienst kan een beroep doen op iemand die bepaalde deskundigheid wél heeft.
Een arbodienst hoort professioneel te werken. Dat betekent ook dat een arbodienst onafhankelijk is. Het lastige is dat werkgevers de arbodienst inhuren. Soms is de arbodienst in dienst van de werkgever. In beide gevallen kan de werkgever druk uitoefenen op de arbodienst. Werkgevers zijn volgens de Arbowet verplicht om een gecertificeerde arbodienst in te huren. Daarvan wordt verwacht dat ze onafhankelijk zijn.
Bel het Arbo-Adviespunt van de FNV voor advies en overleg als je een klacht wilt indienen over de arbodienst.
Als je het oneens bent met de beslissing van de arboarts of met hoe jouw re-integratietraject loopt, kun je een second opinion aanvragen bij het UWV. Vraag de bedrijfsarts of het UWV hoe dat gaat.
Let op: Een deskundigenoordeel bij het UWV kost geld. En het aanvragen van een second opinion kan voor jou inhouden dat je gedurende die periode geen loon krijgt. Neem dan contact op met de FNV.
Je mag een andere bedrijfsarts raadplegen als je niet tevreden bent. Dit vraag je aan de bedrijfsarts en die moet dit verzoek toestaan. Goede bedrijfsartsen vind je via de Landelijke Second Opinion Poli.
Je kunt een klacht indienen bij de arbodienst zelf. Elke arbodienst heeft een klachtenregeling, die je bij hen kunt opvragen.
Ben je niet tevreden met de reactie op je klacht? Stap dan naar de geschillenregeling arbodiensten. Deze wordt uitgevoerd door de Geschillencommissie Arbodiensten.
Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 09.00 tot 13.00 uur of stuur een mail.
Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!
Naar Service & ContactKom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!
Naar Service & ContactDe FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.
Statistische cookies
:helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.
Marketing cookies
:worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.
Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.