Ontslagen als je ziek bent

Je baas mag je niet ontslaan als je ziek bent. Dan geldt een zogeheten opzegverbod. Wel zijn er uitzonderingen.

Je werkgever mag je pas ontslaan als je langer dan twee jaar ziek bent. Je bent dan niet direct ontslagen. Je werkgever moet eerst een ontslagvergunning aanvragen. Je kunt ook in overleg uit elkaar gaan (met wederzijds goedvinden). Dat kun je beter niet te snel doen. Overleg eerst met ons.

Wil je baas je eerder ontslaan, dan kan dit alleen als:

• Je ziek wordt nadat je baas je ontslag heeft aangevraagd.
  • Je op staande voet wordt ontslagen.
  • Je zonder goede reden niet meewerkt aan je re-integratie.
  • Een hele afdeling of vestiging van je bedrijf sluit.

In alle andere gevallen geldt een opzegverbod. Dat betekent letterlijk dat je werkgever je contract niƩt mag opzeggen. Wil hij je toch ontslaan terwijl je ziek bent, zorg dan zo snel mogelijk dat de rechter je ontslag ongeldig verklaart. Wij helpen je hiermee!

Meld jij je regelmatig ziek? En heeft dit grote gevolgen voor het bedrijf? Dan kan je werkgever ontslag voor je aanvragen. Hij moet je ontslag vooraf laten toetsen door de kantonrechter. Die bekijkt of je baas je wel mag ontslaan.

Neem nooit zelf ontslag, als je ziek bent. Je hebt bij een vast dienstverband recht op twee jaar loondoorbetaling, dat verspeel je dan. Bij een tijdelijk contract heb je in ieder geval recht op loon tot het eind van je contract. Ook na die twee jaar heb je nog steeds recht op een ontslagvergoeding. Ook kun je in de problemen komen als je een uitkering gaat aanvragen. Let op: Dringt je werkgever aan op ontslag tijdens ziekte of overweeg je toch zelf ontslag te nemen, neem altijd contact op met FNV, de gevolgen kunnen enorm zijn.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict