Deeltijdwerk en flexwerk

Parttimers en oproepkrachten

Wat zijn je rechten als je deeltijdwerknemer in het beroepsgoederenvervoer bent? En heb je als oproepkracht in deze sector recht op vakantiebijslag en toeslagen? Stichting VNB geeft antwoord.

Deeltijdwerk

Volgens de Cao Beroepsgoederenvervoer over de weg ben je een deeltijdwerknemer als je een contract hebt voor minder dan 40 uur per week. In artikel 8 van de cao staan je rechten.

Hoe worden vakantiedagen, atv-dagen en vakantiegeld berekend?

Een deeltijdwerknemer krijgt naar rato vakantiedagen, atv-dagen en vakantiegeld. Bijvoorbeeld: je hebt een contract van 24 uur per week. Dat is 60 procent van 40 uur. Dan heb jij minimaal recht op 60 procent van 24 vakantiedagen (dus ruim 14 vakantiedagen).

Maar let op! Als je meestal meer hebt gewerkt dan je contracturen, moet je werkgever dat aan het begin van het volgende jaar met je verrekenen. Over die extra uren (tot aan het maximum van een fulltimer) krijg je alsnog die extra vakantiedagen of atv-dagen en de extra vakantiebijslag.

Wat als je extra uren per week werkt?

Werk je als deeltijdwerknemer in een week meer dan je contracturen? Dan moet je werkgever de extra uren tot aan 40 uur per week tegen 100 procent uitbetalen. Daarentegen moet je werkgever jou evengoed je contracturen uitbetalen als er in een week te weinig werk voor je is.

Wanneer beginnen overuren te tellen?

Ook voor deeltijdwerknemers geldt dat overuren (130 procent) pas beginnen te tellen als je in een week van maandag tot en met vrijdag meer dan 40 uur werkt. Heb je in een week 42 uur gewerkt in plaats van de afgesproken 24 uur, dan krijg je 16 uur extra uitbetaald tegen 100 procent en 2 uur tegen 130 procent.

Hoe wordt je loon bij arbeidsongeschiktheid berekend?

De extra uren tot gemiddeld 40 uur per week tellen mee voor het loon bij ziekte. Voor de bepaling hiervan bereken je het gemiddelde van de extra gewerkte uren (tot 40 uur per week) gedurende de periode van 52 weken voorafgaande aan de eerste ziektedag.

Let op: Je hebt ook recht op doorbetaling van maximaal 7 overuren per week. Dit is inclusief gewerkte zaterdag- en zondaguren. Dit is geregeld in artikel 16 van de cao.

Oproepkrachten

Heb je als oproepkracht in het beroepsgoederenvervoer recht op vakantiebijslag? Heb je recht op toeslagen? En hoe worden je overuren berekend?

Hoe worden de overuren van een oproepkracht berekend?

Voor een oproepkracht zijn overuren de uren waarmee de diensttijd van gemiddeld 8 uur per dag wordt overschreden.

Ik ben oproepkracht en krijg geen toeslag volgens de zogeheten toeslagenmatrix (eendaagse nachtritten). Klopt dat?

Nee. In het verleden kregen oproepkrachten deze toeslag niet, maar sinds 1 januari 2012 hebben oproepkrachten net zo goed recht op deze toeslag.

Mijn werkgever zegt dat hij mij geen vakantiebijslag hoeft te betalen omdat ik oproepkracht ben. Klopt dat?

Nee. Je hebt wel degelijk recht op 8% vakantiebijslag. Volgens de cao moet dit bij je uurloon worden opgeteld.