VNBioscoop

Stichting VNB is opgericht door de FNV ter bevordering van de naleving en de handhaving van de cao’s in de sector Transport en Logistiek. Niet alleen FNV-leden, álle werknemers in de sector kunnen gebruikmaken van de diensten van Stichting VNB. Ter illustratie en ondersteuning van haar werkzaamheden heeft VNB een aantal (animatie-)films en documentaires uitgebracht.

VNB in beeld

Een cao is enkel nuttig wanneer er iemand is die controleert of alle partijen haar ook naleven. Dat is in de sector Transport en Logistiek het werk van VNB. Hoe VNB dat doet? Check deze animatie.

VNB is er voor iedereen in de Transport en Logistiek

Dana Perkins en Svenja de Groot leggen namens VNB het hoe en waarom uit in onderstaande clip.

Straf- en verkeerszaken

VNB zorgt ervoor dat FNV-leden in het beroepsgoederenvervoer kosteloos juridische bijstand kunnen krijgen in straf- en verkeerszaken.
Kijk deze video hoe dat in zijn werk gaat.

Omgekeerde bewijslast

Een werkgever moet op verzoek van VNB aantonen dat hij de cao naleeft. Deze verplichting heet de omgekeerde bewijslast
Wil je zien hoe dit in zijn werk gaat en hoe VNB dit wapen gebruikt om ervoor te zorgen dat jij als chauffeur krijgt wat je verdient? Bekijk dan onderstaand filmpje.
Je kunt ook een melding doen als je vermoedt dat jouw werkgever de cao niet naleeft.

Instructiefilm VNB Looncheck App

Je diensten en ritten op een eenvoudige manier bijhouden? Dat doe je met de VNB Looncheck App. Met onze Looncheck App bereken je je loon en de meeste toeslagen. Zo controleer je makkelijk je loonstrook en weet je of je krijgt wat je verdient. Werk je in de transport en val je onder de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg? Zie dan in dit filmpje hoe je de VNB Looncheck App gebruikt.

New Rules for posted workers

Er zijn nieuwe Europese regels voor gedetacheerde werknemers.
Rij je als chauffeur door heel Europa? Dan zijn de nieuwe regels waarschijnlijk op jou van toepassing. Dat kan betekenen dat je recht hebt op een hoger loon!
In de video hieronder leggen wij uit wat de nieuwe regels voor jou betekenen. Meer informatie vind je ook op onze website.

Pandemie van uitbuiting in het wegtransport

Transportbedrijven en opdrachtgevers in het wegtransport misbruiken Covid-19 om buitenlandse vrachtwagenchauffeurs nog meer uit te buiten dan dat ze al deden. Explosief onderzoek, uitgevoerd door VNB in samenwerking met de internationale transport- en voedingsbondfederaties ITF en IUF, onthult 'pandemie van uitbuiting' in Europese trucking, waaronder mensenhandel en mensenrechtenschendingen. Bekijk de documentaire.

Automotive

VNB heeft een diepgaand onderzoek ingesteld naar het loon en de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs werkzaam in de automotive industrie. De conclusie is schokkend. Bekijk de film.

Een chauffeur over Stichting VNB

Wat doe je als je iets wilt weten van de cao in de Transport en Logistiek? Dan neem je contact op met VNB. Net als vrachtwagenchauffeur Jan Streep in het volgende filmpje.