Eerder stoppen met werken?

Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) Metalektro

Werk je in de Metalektro? Vanaf januari kun je je aanmelden voor de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Door deel te nemen aan deze regeling kun je eerder stoppen met werken. De regeling is bedoeld voor werknemers die een vorm van zwaar (lichamelijk) werk doen en zich onvoldoende hebben kunnen voorbereiden op de verhoging van de AOW-leeftijd.

Baan opzeggen

Als je gebruik wilt maken van de RVU, moet je je baan opzeggen. In plaats van je salaris ontvang je dan een uitkering vanuit de Stichting RVU, die is opgericht om de RVU uit te voeren.

Voorwaarden

Om deel te kunnen nemen aan de regeling, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:

• Je zit korter dan drie jaar voor je AOW-gerechtigde leeftijd, maar langer dan zes maanden voor je AOW-gerechtigde leeftijd.
  • Je verdient niet meer dan 4.000 euro bruto per maand (exclusief toeslagen) bij een voltijds dienstverband.
  • Je verricht geen andere vorm van betaald werk.
  • Alle voorwaarden lees je op www.rvumetalektro.nl.

Aanmelden

Je kunt je zelfstandig aanmelden voor de RVU, maar we raden aan om het wél in overleg met je werkgever te doen. Zeker omdat je je baan moet opzeggen. Aanmelden kan vanaf januari 2022 tot en met 30 september 2025. Na aanmelding beslist de Stichting RVU Metalektro in principe binnen 30 dagen of je aanvraag wordt goedgekeurd. De eerste uitkeringen kunnen vanaf 1 juli 2022 worden gedaan.

Advies

Deelname aan de RVU, en dus het opzeggen van je baan, heeft natuurlijk ook gevolgen voor je financiële situatie. Het is daarom mogelijk om eerst financieel advies in te winnen, eventueel aangevuld met advies over je pensioen. Dat kan via www.rvumetalektro.nl.

Tip: Informeer je goed en laat je adviseren. Dat kan kosteloos met e-learnings, workshops en coaching van 'FNV Financieel Fit in de Metalektro'

Meer informatie

Op de website van Stichting RVU Metalektro vind je stapsgewijs alle informatie over de RVU en hoe je je kunt aanmelden. Via die website kun je ook gratis financieel advies aanvragen. Let op: zeg nooit je baan op voordat je een schriftelijke bevestiging hebt van de Stichting RVU Metalektro dat je voor de RVU in aanmerking komt.

Naar de website RVU Metalektro