Bedrijfsongevallen

Elk jaar overlijden in Nederland zo’n 100 werknemers door een ongeluk op hun werk. En nog veel meer werkenden belanden in het ziekenhuis. Hoe zit het met het veiligheidsbeleid op jouw werk, en wat doe je als een bedrijfsongeval krijgt?

Ongeval onder werktijd

Een bedrijfsongeval is een ongeluk dat onder werktijd gebeurt. Een ongeluk onderweg naar of van je werk, is dus geen bedrijfsongeval.

Wie lopen het meeste risico?

Schilders, timmerlieden, stukadoors en metselaars lopen het meeste risico op een bedrijfsongeval. Maar ook werken op een bouwplaats of op hoogte heeft risico’s. En wanneer je werkt met giftige gassen en gevaarlijke stoffen is het risico op een ongeval groter.

Is er goed veiligheidsbeleid?

In een goed veiligheidsbeleid zijn risico's in kaart gebracht, maatregelen bedacht om ongelukken te voorkomen, regels en procedures opgesteld en wordt er een ongevallenregistratie bijgehouden.

Zo voorkom je ongelukken

1

Bekijk of jouw werkgever de juiste maatregelen heeft genomen. Dat betekent dat je werkplek veilig ontworpen en goed onderhouden moet zijn. En op een veilige manier worden gebruikt. Tot slot: de communicatie over veiligheid moet voor iedereen duidelijk zijn.

2

Een werknemer die vanaf hoogte naar beneden valt. Dit is de oorzaak van best veel arbeidsongevallen. Maar er zijn regels voor het werken op hoogte. Je werkgever moet maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat jij je werk op hoogte veilig kunt doen. Arboportaal heeft een filmpje gemaakt met uitleg over die regels en maatregelen.

Bekijk het filmpje op arboportaal.nl

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector