Reparatie 3e jaar WW en WGA

voor werknemers Metalektro

Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben cao-afspraken gemaakt over 'reparatie van het 3e WW-jaar', zodat je ook over het 3e WW-jaar een WW-uitkering ontvangt. Binnen deze afspraken valt ook een eventuele arbeidsongeschiktheidsuitkering (WGA). De reparatie gaat in per 1 juni 2019.

Vanaf 1 juni wordt ook het 3e WW-jaar gerepareerd

Waarom is reparatie nodig?

De overheid heeft in 2016 de maximale duur van de WW en WGA verkort. De FNV en andere vakbonden vinden een uitkering van maximaal 2 jaar te kort. Daarom hebben we met jullie instemming (tijdens een ledenpeiling vorig jaar) afspraken gemaakt over de reparatie van de WW en WGA, aan de cao-tafel.

Wat wordt gerepareerd?

De periode dat je recht hebt op WW en WGA is korter geworden. Werk je langer dan 10 jaar, dan bouw je sinds 2016 boven die 10 jaar in plaats van een maand, nog maar een halve maand op per gewerkt jaar. De maximale duur van de uitkeringen is sinds 2016 24 maanden geworden in plaats van 38 maanden. De PAWW (= Private Aanvulling WW en loongerelateerde WGA) repareert/verlengt die periode door een aanvullende verzekering voor werknemers.

Rekenvoorbeeld
Johan wordt na 30 jaar werken werkloos. In de situatie vóór 2016 zou hij 30 maanden WW krijgen. In de situatie ná 2016 is dit: (10 x 1 maand) + (20 x 0,5 maand) = 20 maanden WW. Johan krijgt dus 10 maanden minder lang WW. De PAWW repareert deze 10 maanden.

Wie betaalt de reparatie?

Werkgevers betalen de wettelijke WW-premie. Werknemers gaan de PAWW-bijdrage (de reparatie) betalen. Je werkgever is verantwoordelijk voor afdracht van jouw bijdrage aan Stichting PAWW. Deze stichting beheert de kas en verzorgt de uitkeringen. Lees hierover meer op www.spaww.nl

Wat gaat het kosten?

De bijdrage voor de PAWW houdt de werkgever maandelijks met ingang van 1 juni 2019 in op je brutoloon. De bijdrage in 2019 is 0,3% van het brutoloon.