Gevaarlijke stoffen

1 op de 4 werknemers werkt vaak met gevaarlijke stoffen. Zo’n 3.000 werknemers worden zo ziek van gevaarlijke stoffen dat ze overlijden. Volgens de Arbowet moet je werkgever je beschermen tegen de risico’s. Je kunt zelf ook wat doen.

Wat zegt de wet?

• Jouw werkgever moet volgens de Arbowet maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat jij niet in aanraking komt met gevaarlijke stoffen.
  • Hij moet ervoor zorgen dat de blootstelling aan gevaarlijke stoffen niet te hoog is. Dat betekent dat hij zich houdt aan de wettelijke grenswaarden.
  • Ook moet je baas aparte maatregelen nemen voor jongeren, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
  • Een plan opstellen met de risico's en de maatregelen die je baas neemt zodat werknemers niet ziek worden. Dit heet een Risico- Inventarisatie en Evaluatie.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft wettelijke grenswaarden opgesteld voor de gevaarlijkste stoffen. Dat zijn vooral kankerverwekkende stoffen. Met grenswaarden kun je kijken of de blootstelling aan gevaarlijke stoffen niet te hoog is.

De meeste gevaarlijke stoffen hebben geen wettelijke grenswaarde. Dan moet de werkgever zélf een grenswaarde vast stellen. Vraag je werkgever of arbodeskundige wat de grenswaarden zijn voor de gevaarlijke stoffen in je bedrijf.

Jongeren die nog geen 18 jaar zijn, mogen niet werken met gevaarlijke stoffen. Ook zwangere vrouwen moeten extra voorzichtig zijn met gevaarlijke stoffen. Dat geldt ook voor vrouwen die borstvoeding geven. Lees hieronder wat de Arbowet hierover zegt.

Je werkgever is verplicht een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE) voor gevaarlijke stoffen op te stellen. Dat is een plan waarin de risico’s van gevaarlijke stoffen staan en maatregelen die je werkgever neemt zodat werknemers niet ziek worden van gevaarlijke stoffen.

Hoe herken je een gevaarlijke stof?

Etiket

Op verpakkingen van gevaarlijke stoffen moet volgens de wet een etiket of pictogram staan. Daarop staat wat de gevaren zijn voor je gezondheid. Op de lange termijn kunnen gevaarlijke stoffen kankerverwekkend zijn, zorgen voor allergieën of schadelijk zijn voor ongeboren kinderen.

Gevaarsymbool

Er staan ook gevaarsymbolen op de verpakking van gevaarlijke stoffen. Deze geven aan welke gevolgen er zijn voor je veiligheid, zoals explosiegevaar, giftig of brandgevaarlijk.

H- en P-zinnen

Op verpakkingen van gevaarlijke stoffen staan H-zinnen en P-zinnen. De letter H staat voor het Engelse woord voor ongeluk (hazard). En de P staat voor het Engelse woord voor voorzorgsmaatregel (precaution)

Stoffencheck app

Wil je weten wat de betekenis is van de informatie op het etiket van een gevaarlijke stof? Of wat je zelf kunt doen als je met gevaarlijke stoffen werkt?

Geen etiket

Veel gevaarlijke stoffen zitten niet in een verpakking met een etiket. Veel gevaarlijke stoffen komen vrij tijdens het werk. Denk hierbij aan uitlaatgassen van een dieselmotor, lasrook dat onstaat bij lassen, houtstof dat onstaat bij houtbewerking of fijnstof dat onstaat door luchtvervuiling.

Veiligheidsblad

De leverancier van gevaarlijke stoffen moet verplicht een veiligheidsinformatieblad (VIB) geven. Daarin kun je lezen wat de risico’s zijn van de gevaarlijke stoffen en hoe je er veilig mee werkt.

De kwaliteit van de veiligheidsinformatiebladen is niet altijd even goed. Met de VIB-check van de Inspectie SZW) weet je of de veiligheidsbladen in jouw bedrijf goed zijn.

7 stappen veilig werken met gevaarlijke stoffen

1

Wat is er precies aan de hand? Wat is het gevaar? Met welke gevaarlijke stoffen moeten jullie werken en wanneer denk je dat dat mis gaat? Bedenk goed dat werkgevers niet te veel geld kwijt willen zijn aan een gezond stoffenbeleid. Mensen met een long- of huidaandoening werken vaak nog wel een tijdje door. Gezondheidsklachten ontstaan ook vaak pas nadat je al met pensioen bent.

2

Is het een probleem waarmee veel collega's te maken hebben, of ben je de enige die hiermee te maken heeft?

3

Bespreek het probleem met je leidinggevende. Doe dit samen met je collega’s. Kijk of hij de problemen serieus neemt, en wil nadenken over een oplossing. Informeer ook bij de bedrijfsarts of arbeidshygiënist van je bedrijf of de arbodienst.

4

Zoek steun bij de ondernemingsraad of pvt  of bij vakbondsleden binnen het bedrijf of neem contact op met de vakbondsbestuurder.

5

Als je leidinggevende geen actie onderneemt, neem dan zelf actie. Je kunt bijvoorbeeld een handtekeningenlijst aan de directie overhandigen, maar je jullie kunnen ook het werk neerleggen. Overleg dit vooraf goed met de actieve vakbondsleden in je bedrijf en met de vakbondsbestuurder.

6

Neem contact op met de Inspectie SZW en vraag of de Inspectie een uitspraak wil doen over de situatie.

7

Is het gevaar dat jullie lopen zo erg dat het niet mogelijk de Inspectie SZW op tijd in te schakelen, dan mag je het werk direct neerleggen. Dat staat in artikel 29 van de Arbowet. Waarschuw altijd direct de leidinggevende én neem contact op met de Inspectie SZW.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector