Een goed pensioen voor iedereen

Recht op eerder en eerlijk stoppen met werken

Een goed pensioen voor iedereen. Daar staan wij voor en daar gáán wij voor. Wij vinden dat iedereen eerlijk moet kunnen stoppen met werken. En als je dan met pensioen gaat, hoor je te genieten van je oude dag. Zonder zorgen over geld, met een fatsoenlijk inkomen. Ook als flexwerker of zzp’er.

Wat is pensioen eigenlijk?

Pensioen is het inkomen dat je krijgt vanaf het bereiken van jouw pensioenleeftijd. Dit inkomen bouw je op tijdens je werkzame leven. Pensioen is dus uitgesteld loon. Het geld in de pensioenfondsen is het eigendom van de (gezamenlijke) deelnemers. Door bovenop de AOW een deel van het loon te sparen voor de oude dag, zorgen we voor voldoende inkomen voor later. Hierdoor wordt de kans op armoede als je eenmaal met pensioen bent, verkleind.

Wat wij willen

Mensen worden steeds ouder en maken zich grote zorgen hun pensioen. Gaat het wel genoeg zijn straks? Er zijn niet alleen zorgen over het pensioen voor generatie van nu, maar vooral ook over die van toekomstige generaties. Voor de FNV staat voorop dat we geen pech- en gelukgeneraties willen, maar een goed pensioen voor jong én oud.

Wij willen dat de (AOW-)leeftijd waarop je kunt stoppen met werken voorlopig blijft staan op 66 jaar. Bevriezen noemen we dat. Want niet iedereen kan in goede gezondheid die steeds hoger wordende AOW-leeftijd halen. En de boete die je werkgever moet betalen als jij eerder dan je 66e wilt stoppen met werken? Weg ermee!

Als de prijzen van bijvoorbeeld de boodschappen stijgen, is het wel zo fijn als je pensioen ook hoger wordt. Zo kun je die boodschappen gewoon blijven betalen. Dat heet indexeren. Wij willen dat de pensioenen worden geïndexeerd voor iedereen: zowel voor mensen die nu met pensioen zijn als voor mensen die nu pensioen opbouwen voor later.

Als je werkt, moet je een goed pensioen op kunnen bouwen. Dat geldt voor iedereen. Het doet er niet toe of je een vast contract hebt of bijvoorbeeld zzp’er, zelfstandige of uitzendkracht bent. Want werk is werk.

Bereken jouw pensioenleeftijd

Wil jij weten tot welke leeftijd jij moet doorwerken? Check het hieronder!

De verwachting is dat mensen steeds ouder worden, en dat daarmee dus de AOW-leeftijd (flink) zal toenemen. Tot 2025 ligt de AOW-leeftijd vast, na 2025 is de AOW-leeftijd afhankelijk van een inschatting van de levensverwachting. Deze wordt jaarlijks opnieuw bepaald op basis van statistiek. In het akkoord is daarnaast de mogelijkheid opgenomen om tot 3 jaar eerder dan je AOW-leeftijd te stoppen met werken.

Persoonlijke verhalen

Wie kunnen beter vertellen over het belang van een goed pensioen, dan de mensen waar het om gaat? Hun persoonlijke verhalen lees je hier.

Meer weten?

Wil je weten wat onze visie is op het pensioen? Of ben je benieuwd naar het beleidsplan van de FNV over pensioenen? Je leest er alles over in deze pdf's:

Tijdlijn voor deze actie