Een goed pensioen voor iedereen

Een goed pensioen voor iedereen. Daar staan wij voor en daar gáán wij voor. Wij vinden dat iedereen eerlijk moet kunnen stoppen met werken. En als je dan met pensioen gaat, hoor je te genieten van je oude dag. Zonder zorgen over geld, met een fatsoenlijk inkomen. Ook als flexwerker of zzp’er.

1 - Bevries de AOW-leeftijd en schrap de boete op eerder stoppen met werken

Wij willen dat de (AOW-)leeftijd waarop je kunt stoppen met werken voorlopig blijft staan op 66 jaar. Bevriezen noemen we dat. Want niet iedereen kan in goede gezondheid die steeds hoger wordende AOW-leeftijd halen. En de boete die je werkgever moet betalen als jij eerder dan je 66e wilt stoppen met werken? Weg ermee!

2 - Indexatie van de pensioenen

Als de prijzen van bijvoorbeeld de boodschappen stijgen, is het wel zo fijn als je pensioen ook hoger wordt. Zo kun je die boodschappen gewoon blijven betalen. Dat heet indexeren. Wij willen dat de pensioenen worden geïndexeerd voor iedereen: zowel voor mensen die nu met pensioen zijn als voor mensen die nu pensioen opbouwen voor later.

3 - Een pensioen voor iedereen

Als je werkt, moet je een goed pensioen op kunnen bouwen. Dat geldt voor iedereen. Het doet er niet toe of je een vast contract hebt of bijvoorbeeld zzp’er, zelfstandige of uitzendkracht bent. Want werk is werk.