Pensioen afkopen 2022

Pensioen afkopen betekent dat je een bedrag in één keer laat uitkeren. Je krijgt dan in de toekomst geen pensioen meer. Hoewel het normaal gesproken niet mogelijk is, zijn er uitzonderingen. Hieronder lees je meer over een klein pensioen afkopen in 2022.

Hoe werkt pensioen afkopen?

Pensioen afkopen kan normaal gesproken niet. Maar je pensioenfonds heeft het recht om jouw pensioen af te kopen als je pensioen lager is dan de afkoopgrens (in 2022: €520,35 bruto per jaar) en jij instemt met de afkoop.

Zolang je werkt, worden pensioenaanspraken lager dan de afkoopgrens door de pensioenuitvoerder (pensioenfonds of verzekeraar) automatisch overgedragen naar de pensioenregeling van je nieuwe werkgever. Lukt dat niet binnen vijf jaar, dan mag het pensioen pas worden afgekocht. Maar alleen als je daar zelf mee instemt en het pensioen lager is dan de afkoopgrens.

Is pensioen afkopen verstandig?

Pensioen afkopen heeft een aantal gevolgen. Wanneer je een afkoopuitkering ontvangt, dan is je inkomen in dat jaar ineens een stuk hoger. Hierdoor moet je misschien extra belasting betalen. Let ook goed op als je huur- of zorgtoeslag ontvangt. Dit moet je mogelijk terugbetalen, omdat je inkomen hoger is door de pensioenafkoop. Ook wordt je toekomstige pensioenuitkering lager als gevolg van de afkoop, want het pensioen dat je afkoopt, ontvang je later natuurlijk niet meer. En is jouw pensioen afgekocht, dan hebben je partner en/of kinderen geen recht meer op nabestaandenpensioen als jij komt te overlijden.

Kies je toch voor het afkopen van je pensioen? Dan kan het voordelig zijn om je kleine pensioen pas uit te laten betalen in de maand nadat je AOW ingaat. Als jij je AOW-leeftijd hebt bereikt, betaal je namelijk minder belasting over dat extra inkomen, tenzij je teveel verdient.

Mijn pensioen checklist

Natuurlijk is het fijn om zeker te weten dat je pensioen goed geregeld is. Kijk daarom eens hoe jouw pensioen eruit ziet, zodat je weet waar je aan toe bent. Met de 'mijn pensioenchecklist' ontdek je bijvoorbeeld welke pensioenregeling jij hebt. Ook kom er je erachter welke tien punten jouw aandacht verdienen.

Download de checklist

Afkopen pensioen berekenen

Kom jij in aanmerking voor afkoop van pensioen, dan is het bedrag dat je ontvangt niet gelijk aan het opgebouwde jaarlijkse pensioen. Wil je weten hoe pensioen afkopen berekenen in zijn werk gaat? Vraag het dan aan je pensioenuitvoerder.

Wil je meer weten over pensioen?

Pensioen is een complex onderwerp. Daarom kunnen we ons goed voorstellen dat jij vragen hebt. In de FAQ over het nieuwe pensioenstelsel vind je antwoorden op veel gestelde vragen. Is er nog iets onduidelijk? Neem dan gerust contact op, want ons team staat voor je klaar!

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict