Nabestaandenpensioen en partnerpensioen

Je pensioen wordt na je overlijden omgezet naar een nabestaandenpensioen of partnerpensioen. Tenminste, als je dat verzekerd hebt in je pensioenregeling.

Recht op nabestaandenpensioen

Iedereen in Nederland is automatisch verzekerd voor de Algemene nabestaandenwet (Anw). Dat staat los van pensioenregelingen via werkgevers. Deze wet geeft nabestaanden onder voorwaarden een basisuitkering. Nabestaandenpensioen geldt vanaf het moment van overlijden. Ook als de partners allebei nog niet de AOW-leeftijd hebben bereikt.

Hoogte van het nabestaandenpensioen

De Anw kent verschillende uitkeringen. De uitkering is maximaal 70% van het netto-minimumloon.

Aanvullend nabestaandenpensioen

Werk je in loondienst en heb je in je pensioenregeling opgenomen dat je verzekerd bent voor nabestaandenpensioen? Dan hebben je partner en minderjarige kinderen meestal recht op een aanvullend nabestaandenpensioen. Dit komt bovenop de nabestaandenuitkering van de Anw.

Wezenpensioen

Het deel voor de kinderen heet wezenpensioen. Bij een wezenpensioen ontvangen kinderen vaak tot een leeftijd van 18 of 21 jaar een bepaald deel van het pensioen. Het deel voor de partner wordt partnerpensioen genoemd.

Recht op partnerpensioen

Het partnerpensioen moet verzekerd zijn in de pensioenregeling. Je krijgt geen partnerpensioen als je nĂ¡ pensionering van je partner met hem of haar getrouwd bent of bent gaan samenwonen. In de meeste gevallen krijgt het pensioenfonds zelf een melding van de gemeente waar je partner woonde voor zijn of haar overlijden. Het pensioenfonds zal dan automatisch een aanvraagformulier naar je toesturen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict