Een gat in je pensioen

Heel veel Nederlanders hebben er eentje: een pensioengat. Je bouwt dan te weinig pensioen op. En daar kun je last van krijgen op je oude dag. Want je hebt minder geld voor je boodschappen, je huis of leuke dingen.

Hoe ontstaat een pensioengat?

Je doet meestal vanaf je 21ste mee aan een pensioenregeling via je werkgever. Wil je een volledig pensioen, dan moet je bij dezelfde werkgever blijven tot aan je pensioen. Samen met je AOW moet je daarvan leven op je oude dag. Alleen, werk je vaak niet meer je hele leven voor 1 baas. Dan ontstaan de problemen.

Je geld steeds in andere potjes

We wisselen bijna allemaal wel eens van werkgever. Of je stopt een tijdje met werken, of je gaat minder uren werken. En dus gaat je geld voor je pensioen steeds weer in een ander potje. Je bouwt pensioen op in verschillende pensioenregelingen.

Zo krijg je een pensioenbreuk

Die regelingen sluiten vaak slecht aan op elkaar. Zo krijg je een pensioenbreuk. Dat heet zo als je van baan wisselt en de pensioenregelingen van je oude en je nieuwe baas verschillend zijn. Deze breuken zorgen bijna altijd voor een pensioengat. Je hebt dan geen compleet pensioen.

Zo voorkom je een pensioengat

Je kunt een pensioengat soms voorkomen of kleiner maken. Bijvoorbeeld door waardeoverdracht van je pensioen. Dat betekent dat je je pensioen steeds meeneemt naar een ander pensioenfonds, als je ergens anders gaat werken.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterk samen met je collega's

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor Een gat in je pensioen
  • Altijd hulp bij een arbeidsconflict