Zelf ontslag nemen

Je kunt meestal eenvoudig zelf ontslag nemen. Maar let op, zelf ontslag indienen kan gevolgen hebben voor je WW-uitkering. Hier vind je informatie waarmee je sterker staat als je afscheid wil nemen van je baan.

Download onze brochure

Geen recht op WW-uitkering

Zelf je contract opzeggen heeft gevolgen voor je uitkering. Je bent dan namelijk zelf schuldig aan je werkloosheid en dat betekent dat je geen recht hebt op WW. Ruil je een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) in voor een contract voor bepaalde tijd (tijdelijk contract) bij een andere werkgever? Dan kan het UWV je WW-uitkering weigeren als je tijdelijke contract afloopt onder bepaalde omstandigheden. Dit is afhankelijk van de duur van je nieuwe contract en of je tijdens proeftijd wordt ontslagen.

Let op je opzegtermijn

Zelf ontslag nemen is niet moeilijk. Houd wel altijd rekening met de opzegtermijn. Dit is de tijd die je verplicht bent om nog door te werken. Een tijdelijke arbeidsovereenkomst kan je alleen opzeggen als er een tussentijds opzegbeding in is opgenomen. Neem je zelf ontslag? Dan is deze termijn anders dan wanneer je baas je wil ontslaan.

Ontslag nemen tijdens ziekte

Pas op met ontslag tijdens ziekte. Er bestaat namelijk de kans dat je dan je recht op een uitkering verspeelt. Niet alleen de ZW- of WW-uitkering, maar ook de WIA-uitkering, waar je na twee ziektejaren aanspraak op kan maken.

Heb je een concurrentiebeding?

Wil je overstappen naar een andere werkgever? Check dan in je contract of er een concurrentiebeding of een relatiebeding in staat. Hier kan bijvoorbeeld in staan dat je voor een bepaalde tijd of in de buurt niet bij een concurrerend bedrijf mag werken. Of dat je voor een bepaalde tijd niet mag samenwerken met bepaalde relaties van je vorige werkgever.

In goed overleg afscheid nemen

Willen jij en je werkgever het contract beëindigen? Dan kan dit via een vaststellingsovereenkomst. Let op: teken deze nooit zomaar. Je kan hiermee namelijk je WW-uitkering mislopen.

Ontslagbrief schrijven

Je wil je huidige baan opzeggen? Doe dit schriftelijk met een ontslagbrief. Deze is alleen rechtsgeldig als die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Met onze hulp, inclusief voorbeeld, schrijf jij de perfecte ontslagbrief.

Zelf op staande voet ontslag aanvragen

Bedreigt de werkgever je of betaalt hij geen loon uit? Deze en andere omstandigheden maken het onredelijk om in dienst te blijven. Wees hier voorzichtig mee en vraag niet direct ontslag op staande voet aan! De FNV staat voor je klaar met juridisch advies.

Download de brochure 'Ontslag nemen of krijgen'

Ontslag nemen of krijgen kan je veel stress en onzekerheid geven. Daarom hebben we de meest gestelde vragen én antwoorden over ontslag voor je op een rij gezet in deze brochure.

In deze brochure beantwoorden we vragen als:

• Heb ik recht op een ontslagvergoeding?
  • Aan welke regels moet mijn werkgever zich houden?
  • Heb ik recht op een WW-uitkering en hoe vraag ik die aan?

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden