Je kunt over het algemeen vrij eenvoudig zelf ontslag nemen. Ook als je werkgever jou liever niet ziet gaan. Denk er goed over na, want het kan wel gevolgen hebben voor je WW-uitkering.

Let op je opzegtermijn

Zelf ontslag nemen is niet zo erg moeilijk. Houd wel rekening met een opzegtermijn. Dit is de tijd die je verplicht bent om nog door te werken. Je hebt een opzegtermijn bij zowel een tijdelijk contract als een vast contract. Als je zelf ontslag neemt, is je termijn anders dan wanneer je baas je wil ontslaan.

Gevolgen voor je WW-uitkering

Je mag dus best je contract opzeggen. Maar dat heeft gevolgen:

• Je bent dan verwijtbaar werkloos. Dat betekent dat je zelf schuldig bent aan je werkloosheid. Dat is niet zo gunstig. Je recht op een WW-uitkering vervalt, bijvoorbeeld.
  • Als je een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) inruilt voor een contract voor bepaalde tijd (tijdelijk contract) bij een andere werkgever, kan het UWV je een WW-uitkering weigeren als je tijdelijke contract afloopt.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©