Een tijdelijk contract is een contract voor een bepaalde tijd. Het contract bevat een einddatum (bijvoorbeeld 31 december), een tijdsduur (bijvoorbeeld voor de duur van zes maanden) of een reden waardoor het contract eindigt (bijvoorbeeld het einde van het project).

Regels voor een tijdelijk contract

• Een tijdelijke contract heeft een einddatum en loopt dus af. Dat gaat automatisch, zonder aankondiging vooraf.
  • Een tijdelijk contract kun je niet tussentijds beëindigen. Dit kan alleen als dit in het contract is opgenomen.
  • Bij het beëindigen van een tijdelijk contract gelden vaste regels voor de opzegtermijn.
  • Bij een contract van 6 maanden en langer moet je werkgever een maand voor het verloopt aangeven of hij het contract wel of niet verlengt.
  • Een contract korter dan 6 maanden kan op de laatste dag nog worden opgezegd.

Van tijdelijk naar vast contract

Heb je meer dan 3 tijdelijke contracten gehad? Of heb je 36 maanden op basis van een tijdelijk contract gewerkt? Dan hoor je een vast contract te krijgen. Dit gaat niet op als er tussen de contracten een tussenpoos van 6 maanden heeft gezeten. Dan begint de telling van voren af aan. Vakbonden en werkgevers mogen hiervan afwijken, maar dan moet hierover een afspraak staan in je cao.

Ben jij een tijdelijke invalkracht in het basisonderwijs of speciaal onderwijs die een zieke leerkracht vervangt? Dan geldt voor jou een andere regel. Je hebt niet vanzelf recht op een vast contract na een aantal tijdelijke contracten.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector