Vast contract

Wanneer heb je recht op een vast dienstverband?

Een vast contract is een arbeidsovereenkomst zonder einddatum, tijdsduur of reden waarom het contract eindigt. Met een vast contract geniet je van veel voordelen, zoals werkzekerheid.

Heb je meer dan 3 tijdelijke contracten gehad? Of heb je 36 maanden op basis van een tijdelijk contract gewerkt? Dan hoor je een vast contract te krijgen. Dit gaat niet op als er tussen de contracten een tussenpoos van 6 maanden heeft gezeten. Dan begint de telling van voren af aan. Vakbonden en werkgevers mogen hiervan afwijken, maar dan moet hierover een afspraak staan in je cao.

Ben jij een tijdelijke invalkracht in het basisonderwijs of speciaal onderwijs die een zieke leerkracht vervangt? Dan geldt voor jou een andere regel. Je hebt niet vanzelf recht op een vast contract na een aantal tijdelijke contracten.

Wat is een arbeidscontract en wat moet erin staan?

Je hebt een contract of arbeidsovereenkomst als jij persoonlijk verplicht bent om tegen betaling werk uit te voeren voor je werkgever. De werkgever is in deze relatie de 'baas’. De afspraken die je met je werkgever maakt zijn op papier vastgelegd. Deze afspraken mogen nooit slechter zijn (wel beter!) dan wat er in de wet of in de cao staat.

Wat kun je zelf doen richting je werkgever om een vast contract te krijgen?

Je werkt met een tijdelijk contract voor een bedrijf of werkgever waar je de komende jaren graag voor wilt blijven werken. En je wilt meer zekerheid, een huis kunnen kopen of een lening afsluiten. Allemaal redenen om een vast contract te willen.

Binnen je huidige, tijdelijke contract kun je het gesprek aangaan met je werkgever over jouw kansen op een vast contract. In onze tips voor een vast contract waarmee je jouw werkgever kunt overtuigen om jou een vast contract te geven.

Dit vind je in onze tips:

• handvatten om goed voorbereid het gesprek aan te gaan met je leidinggevende;
  • handige gesprekstechnieken om je boodschap duidelijk over te brengen;
  • hoe je het juiste moment kiest om het gesprek aan te gaan.

Download onze tips