Ontslagvergoeding en opleiding

Je kunt je ontslagvergoeding of transitievergoeding gebruiken voor een opleiding of het vinden van werk bij een ander bedrijf (outplacement). Zo vind je misschien makkelijker een nieuwe baan.

Zo werkt het

Als je investeert in scholing en andere activiteiten om je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, dan kunnen die kosten onder voorwaarden worden verrekend met de transitievergoeding. Voor deze verrekening gelden speciale regels.

Je bent niet verplicht om je vergoeding te gebruiken voor scholing. Als je niet direct een baan vindt na je ontslag, dan kun je het geld ook gebruiken om je inkomen of uitkering aan te vullen.

Je betaalt geen belasting

Je betaalt geen belasting over de vergoeding als je deze gebruikt voor een opleiding of een outplacementtraject. Dat betekent dat je hulp krijgt om aan het werk te komen bij een ander bedrijf. Je mag dan het brutobedrag van de transitievergoeding gebruiken. De rekening voor de opleiding of het outplacementtraject moet je naar je werkgever sturen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict