Ontslagen in overleg

Ontslag met wederzijds goedvinden. Zo heet het als je ontslag neemt in overleg met je werkgever. Je wilt dan allebei dat je contract afloopt.

Je maakt samen afspraken

Ontslag in overleg met je baas komt best vaak voor. Het is ook wel een vrij prettige manier om uit elkaar te gaan. Je vindt dit namelijk allebei het beste. Samen probeer je goede afspraken te maken over je ontslag. Denk aan:

Je werkgever heeft bij deze vorm van ontslag geen toestemming nodig van het UWV of de rechter.

Vaststellingsovereenkomst

Jullie afspraken over je ontslag leg je met je werkgever vast in een vaststellingsovereenkomst. Daarin staat:

• Dat het ontslag gebeurt op initiatief van je baas.
  • Dat het geen ontslag op staande voet is. Je hebt je namelijk niet misdragen (diefstal, misbruik, fraude).
  • De reden van je ontslag.
  • Of je een ontslagvergoeding krijgt.

Je hebt daarna 14 dagen om je te bedenken. Dat moet in je overeenkomst staan. Staat dit daar niet in dan is je bedenktijd zelfs 21 dagen.

Let op: Je werkgever hoeft je bij een ontslag in overleg geen ontslagvergoeding te betalen (een transitievergoeding). Wel kun je hier samen afspraken over maken en deze vastleggen in de vaststellingsovereenkomst. Teken nooit zomaar voor je ontslag. Neem altijd eerst contact op met ons.

Je krijgt wel een WW-uitkering

Het UWV en de rechter bemoeien zich dus niet met zo’n ontslag in overleg met je werkgever. Wel moet je een WW-uitkering aanvragen bij het UWV. Die doet hier in dit geval meestal niet moeilijk over. Je krijgt WW als je ontslag ingaat. Je ontslag gaat voor het UWV in volgens de opzegtermijn in de wet of in je contract.

Let op: Spreek jij met je baas een eerdere einddatum af, dan krijg je niet eerder een WW-uitkering.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict