Mondiaal FNV werkt met lokale en internationale vakbonden en andere partners aan een eerlijke kledingindustrie.

Speerpunten in ons werk zijn:

• De rechten van werkende mensen om voor zichzelf op te komen - werknemers, farbriekseigenaren, overheid en kledingmerken profiteren allemaal van constructieve gesprekken en betere arbeidsverhoudingen. Maar dit kan alleen als vakbondsrechten gerespecteerd worden.
  • Het komen tot een leefbaar loon voor de mensen die onze kleding maken.
  • De meerderheid van de fabrieksarbeiders is vrouw - wij werken met hen aan een gelijke positie op de werkvloer en tegen discriminatie in bredere zin.

We hebben projecten in Ethiopië, Bangladesh, Myanmar, Indonesië en India als onderdeel van ons strategisch partnerschap met Fair Wear Foundation, CNV Internationaal en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Van 2021 tot 2025 werken we de in de opvolger van dit programma daarnaast ook met het Britse Ethical Trading Initiative (ETI), Cividep uit India en CDI uit Vietnam.

FNV maakt zich als ondertekenaar van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel hard voor verduurzaming van de kledingindustrie met kledingmerken en de overheid. Voor Nederlandse consumenten hebben we de campagne #hetzitmenietlekker, waarin we de kledingindustrie onder de loep nemen en vooral inzoomen op hoe jij bij kunt dragen aan kleding die wél lekker zit.

Wie verdient wat aan een t-shirt? Bron: Fair Wear Foundation

Tijdlijn voor deze actie