Mondiaal FNV krijgt groen licht voor samenwerking aan eerlijke kleding

Door Redactie 28 mei 2020

Op vrijdag 29 mei 2020 kondigde het ministerie van Buitenlandse Zaken aan dat Mondiaal FNV, samen met haar partners van consortium STITCH: Sustainable Textile Initiative: Together for Change, groen licht heeft gekregen om een meerjarige samenwerking op te zetten.

Vrouw aan het werk in kledingfabriek Bangladesh

Foto: medewerkster kledingfabriek Bangladesh. Foto: Catrien Ariens

Wat is STITCH?

STITCH staat voor Sustainable Textile Initiative: Together for Change. Dit samenwerkingsverband bestaat uit zes internationale organisaties, die werken aan betere arbeidsomstandigheden en meer zeggenschap voor kledingarbeiders. De zes partners zijn: arbeidsrechtenorganisaties CDI in Vietnam en Cividep in India, de Nederlandse vakbonden CNV Internationaal en Mondiaal FNV en twee multi-stakeholder initiatieven: ETI in Engeland en de Nederlandse Fair Wear Foundation. Het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken is strategisch partner van STITCH en steunt het programma financieel.

Wat willen we met STITCH bereiken?

Het doel van STITCH is om een 'nieuw normaal' te creëren voor de kledingindustrie: een productieketen waarin textielarbeiders invloed hebben op hun arbeidsvoorwaarden, eerlijke prijzen voor kleding, gendergelijkheid en fatsoenlijke lonen de norm zijn.

Het doel van STITCH is om een 'nieuw normaal' te creëren voor de kledingindustrie: een productieketen waarin textielarbeiders invloed hebben op hun arbeidsvoorwaarden en waar eerlijke prijzen voor kleding, gendergelijkheid en fatsoenlijke lonen de norm zijn.

• Ander gedrag als het nieuwe normaal: Om een nieuw normaal te creëren, zullen de organisaties samenwerken met belangrijke actoren in de kledingindustrie, zoals Europese kledingmerken. Door verantwoord zaken te doen, spelen merken een cruciale rol in het verduurzamen van de industrie.
  • Meer zeggenschap voor textielarbeiders: We bouwen met arbeidsrechtenorganisaties en vakbonden aan constructieve sociale dialoog zodat succesvolle collectieve onderhandelingen kunnen worden gevoerd in fabrieken of op hoger niveau. Met meer invloed kunnen zij aansturen op bijvoorbeeld hogere lonen en gendergelijkheid. We willen dat kledingarbeiders, voornamelijk vrouwen, de vrijheid hebben zich te verenigen in een vakbond en toegang hebben tot veilige, waardige en goed betaalde banen.

Hoe werkt STITCH?

Samen hebben we toegang tot alle belangrijke stakeholders in de kledingindustrie, van vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties tot leveranciers, werkgeversorganisaties, merken en lokale overheden. Op basis van de ervaringen van onze partners in het creëren van betere arbeidsomstandigheden, zullen we bewustzijn en gedrag beïnvloeden om betekenisvolle veranderingen voor werknemers en de industrie voor elkaar te krijgen. Dit doen we door:

• Samenwerking met lokale vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties aan collectieve onderhandelingen om hogere lonen, genderkwesties en fatsoenlijk werk te beïnvloeden
  • Capaciteitsopbouw van leveranciers om sociale dialoog met werknemers en overheden te verbeteren en dialoog met merken te zoeken
  • Samenwerking met merken naar meer verantwoord ondernemen
  • Lobby voor due diligence wetgeving die de volgende punten bevat: de stem van de werknemers, vrijheid van vereniging, een genderlens en aankooppraktijken van kledingmerken

Een strategisch partnerschap 2.0

De afgelopen jaren werkten Mondiaal FNV, Fair Wear Foundation (penvoerder van het consortium) en CNV Internationaal ook al nauw en succesvol samen aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden in de kledingproductieketen wereldwijd. Zie bijvoorbeeld dit verhaal over de invloedrijke campagne van onze lokale vakbondspartner tegen seksuele intimidatie in een Indonesische kledingfabriek. Of de eerder gelanceerde Fair Fashion Think Tank. Door nog drie invloedrijke organisaties toe te voegen, waarvan er twee gevestigd zijn in kledingproductielanden, verwacht het partnerschap zijn impact in de hele industrie uit te breiden.

Ander gedrag als het nieuwe normaal

Om een nieuw normaal te creëren, zullen de organisaties samenwerken met belangrijke actoren in de kledingindustrie, zoals Europese kledingmerken. Door verantwoord zaken te doen spelen merken een cruciale rol in het verduurzamen van de industrie. Daarom beschouwt het consortium het als een cruciale stap om kledingmerken en fabrieken verantwoordelijk te houden voor hun gedrag.