Mondiaal FNV krijgt groen licht voor samenwerking aan eerlijke kleding

Door Redactie 28 mei 2020

Op vrijdag 29 mei 2020 kondigde het ministerie van Buitenlandse Zaken aan dat Mondiaal FNV, samen met haar partners van consortium STITCH: Sustainable Textile Initiative: Together for Change, groen licht heeft gekregen om een meerjarige samenwerking op te zetten.

Vrouw aan het werk in kledingfabriek Bangladesh

Foto: medewerkster kledingfabriek Bangladesh. Foto: Catrien Ariens

Wat is STITCH?

Het samenwerkingsverband STITCH bestaat uit zes internationale organisaties, die werken aan betere arbeidsomstandigheden en meer zeggenschap voor kledingarbeiders.

Wat willen we met STITCH bereiken?

Het doel van STITCH is om een 'nieuw normaal' te creëren voor de kledingindustrie: een productieketen waarin textielarbeiders invloed hebben op hun arbeidsvoorwaarden, eerlijke prijzen voor kleding, gendergelijkheid en fatsoenlijke lonen de norm zijn.

Ander gedrag als het nieuwe normaal

Om een nieuw normaal te creëren, zullen de organisaties samenwerken met belangrijke actoren in de kledingindustrie, zoals Europese kledingmerken. Door verantwoord zaken te doen spelen merken een cruciale rol in het verduurzamen van de industrie. Daarom beschouwt het consortium het als een cruciale stap om kledingmerken en fabrieken verantwoordelijk te houden voor hun gedrag.

Meer zeggenschap voor textielarbeiders

Vanuit STITCH en Mondiaal FNV werken we nauw samen met onze lokale en regionale partners: arbeidsrechtenorganisaties en vakbonden in kledingproductielanden. We bouwen met deze organisaties aan constructieve sociale dialoog zodat er succesvolle collectieve onderhandelingen kunnen worden gevoerd in fabrieken of op hoger niveau. Met meer invloed kunnen zij aansturen op bijvoorbeeld hogere lonen en gendergelijkheid.

We willen dat kledingarbeiders, voornamelijk vrouwen, de vrijheid hebben zich te verenigen in een vakbond en toegang hebben tot veilige, waardige en goed betaalde banen. We voeren lobby en beïnvloeden belangrijke spelers in de productieketen. We willen hen verleiden tot het creëren van een innovatief 'nieuw normaal' voor de kledingindustrie. Veel werkenden verdienen op dit moment niet genoeg om hun gezin te onderhouden en hebben vaak geen sociaal vangnet.

Een strategisch partnerschap 2.0

De afgelopen jaren werkten Mondiaal FNV, Fair Wear Foundation (penvoerder van het consortium) en CNV Internationaal ook al nauw en succesvol samen aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden in de kledingproductieketen wereldwijd. Zie bijvoorbeeld dit verhaal over de invloedrijke campagne van onze lokale vakbondspartner tegen seksuele intimidatie in een Indonesische kledingfabriek. Of de onlangs gelanceerde Fair Fashion Think Tank.

Door nog drie* invloedrijke organisaties toe te voegen, waarvan er twee gevestigd zijn in kledingproductielanden, verwacht het partnerschap zijn impact in de hele industrie uit te breiden.

*Ethical Trading Initiative, het Centre for Development and Integration in Vietnam (CDI), arbeidsorganisatie Cividep in India.