Sociale dialoog positief effect op eerlijkere werkomstandigheden

Onderzoek Cornell University

Door Redactie 2 februari 2021

Een jaar lang zijn 10 kledingproducerende landen in kaart gebracht door Cornell University. De uitkomsten laten zien dat sociale dialoog effect heeft op eerlijkere werkomstandigheden in de kledingindustrie, ook in tijden van crisis. Desondanks is er in veel landen nog een lange weg te gaan.

Fotografie: Roderick Polak

Internationale kleding- en schoenenmerken proberen al jaren om schendingen van arbeidsrechten aan te pakken en de arbeidsomstandigheden in hun ketens te verbeteren. In veel gevallen doen zij dit met gedragscodes en audits, soms gevolgd door het rechtzetten van schendingen op fabrieksniveau. Veel recent onderzoek toont aan dat deze vrijwillige programma's niet hebben geresulteerd in duurzame verbeteringen. Dit onderzoek brengt de obstakels voor een succesvolle sociale dialoog in kaart, een interventie die in de kledingindustrie vaak onderbelicht blijft.

Inzicht in dynamiek van effectieve sociale dialoog

Het onderzoeksrapport geeft spelers in de kledingproductieketen inzicht in de dynamiek van een effectieve sociale dialoog en de belemmeringen die er nog bestaan.

Aanmoediging sociale dialoog

De Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) moedigt sociale dialoog aan als reactie op de crisis en merkt op dat “well established social dialogue can be used as a valuable control mechanism to ensure that social security schemes are functioning properly [and so that] social partners know the particular needs of the beneficiaries and the challenges encountered by businesses.”

Sociale dialoog draagt bij aan verschillende duurzame ontwikkelingsdoelstellingen:

Onderdelen van het onderzoek

Wat er allemaal is meegenomen in het onderzoek:

• Gevolgen van de COVID-19 pandemie;
  • De belemmeringen voor sociale dialoog in de verschillende landen;
  • Het netwerk van traditionele sociale partners;
  • Het complexe netwerk van actoren in toeleveringsketens;
  • Er is gekeken op fabrieksniveau, op het niveau van nationale en mondiale vakbonden, werkgeversorganisaties, lokale maatschappelijke organisaties en overheidsinstanties en toezichthouders in de belangrijkste kledingproducerende en consumerende landen;
  • Diverse wettelijke kaders, praktijken van sociale dialoog en democratische interactie, structuren van werkorganisatie, afspraken of arbeidsverhoudingen, en de mate van coördinatie tussen leveranciers, vakbonden, regeringen en andere actoren.

Het onderzoek is mogelijk gemaakt door ons als Mondiaal FNV, Fair Wear Foundation en CNV Internationaal.

Volledig onderzoek nalezen?

Hier lees je het onderzoek van Cornell University.

Resultaten per projectland Mondiaal FNV:

Bangladesh

Ethiopië