Werknemers in Myanmar eisen massaal implementatie van Arbeidswet

Door Redactie 09 september 2019

Duizenden werknemers uit 50 verschillende fabrieken in Myanmar demonstreerden op  29 augustus om de implementatie van de nieuw herziene wet op het beslechten van arbeidsgeschillen wordt geïmplementeerd. Aanleiding is het ontslag van 2 vakbondsleiders.

Zo’n 4000 werknemers in het district Hlaing Thar Yar en 600 werknemers in het district Kyauk Tan uitten hun protesten over het gebrek aan implementatie van de gewijzigde wet, die in juni van dit jaar werd aangenomen. Veel van de demonstranten droegen rood, de kleur van hun vakbond, de bij IndustriALL aangesloten Industrial Workers’ Federation of Myanmar (IWFM).

Regering houdt zich doof voor schendingen

De vakbondsleider  Kyi Thi Win en Shane Thu werden in juni ontslagen door de Prosperity Knitting-fabriek, toen ze een basale arbeidsorganisatie in de fabriek oprichtten. De IWFM eist de onmiddellijke terugkeer van de 2 vakbondsleiders en een effectieve implementatie van de nieuwe wet. “Dit is een schending van de rechten van werknemers”, aldus Khaing Zar, IWFM-voorzitter en lid van het Executive Committee van IndustriALL. “We zijn langs alle institutionele kanalen gegaan, zoals de arbeidsafdeling, het bemiddelingsorgaan van de gemeente en het ministerie van Arbeid, maar de regering is doof voor deze ernstige schending van het recht van de werknemers.”

Autoriteiten leven de nieuwe wet niet na

Volgens artikel 23 van de herziene wet op het beslechten van arbeidsgeschillen, wordt een geschil tussen een werkgever en een werknemer behandeld door de arbeidsafdeling of de rechtbank. In het vorige systeem trad een bemiddelingsorgaan van de gemeente op als bemiddelaar. “De zaak van de vakbondsleiders die in juni zijn ontslagen, toont duidelijk aan dat de autoriteiten de wet niet naleven en oneerlijk ontslagen werknemers niet in ere herstellen. We roepen de regering op om de wetswijziging door te voeren en het recht van werknemers te erkennen om zich te organiseren en een ​​vakbond op te richten”, voegde Khaing Zar toe.

Bron:

IndustriALL