Together for Change in de textielindustrie

Mondiaal FNV partner in consortium STITCH

Door Redactie 25 februari 2021

Samenwerken aan betere arbeidsomstandigheden en meer zeggenschap voor textielarbeiders in de productieketen. Dat is waar we als consortium STITCH (Sustainable Textile Initiative: Together for Change), bestaande uit zes internationale organisaties*, voor staat. We werken hierbij rechtstreeks samen met vakbonden, maatschappelijke organisaties (lokale en regionale partners) en met meer dan 200 betrokken kledingmerken.

Textielwerker tijdens Covid-19

Foto door Catrien Arjens

Nieuw normaal in de kledingindustrie

Het doel van STITCH is om een 'nieuw normaal' te creëren voor de textiel– en kledingindustrie: een productieketen waarin textielarbeiders (voornamelijk vrouwen) invloed hebben op hun arbeidsvoorwaarden en waarin gendergelijkheid, fatsoenlijke lonen en eerlijke prijzen de norm zijn.

Door samenwerking & sociale dialoog: eerlijke kleding wereldwijd

Hiervoor bouwen we aan een constructieve sociale dialoog, zodat er succesvolle collectieve onderhandelingen kunnen worden gevoerd in fabrieken of op hoger niveau. We brengen belangrijke spelers uit de productieketen samen.

Samen respect voor arbeidsrechten

STITCH is actief in verschillende productielanden: Bangladesh, Cambodja, Ethiopië, India, Indonesië, Myanmar en Vietnam. Ook wordt er een regionale aanpak ontwikkeld voor de regio Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA-regio).

Ambitie

We hebben de ambitie om in al deze landen samenwerkingen aan te gaan met vakbonden, overheden, werkgeversorganisaties en fabrieken. Doordat we met zes invloedrijke organisaties samenwerken, verwachten we de impact in de hele industrie nog meer uit te breiden. Samen gaan we de uitdaging aan om de textiel –en kledingindustrie te transformeren waarin respect voor arbeidsrechten normaal is:

STITCH draagt bij aan de volgende Sustainable Development Goals:

Financiering

STITCH wordt mogelijk gemaakt door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken die het consortium voor 5 jaar financiert.

*Partners van consortium STITCH: Sustainable Textile Initiative: Fair Wear Foundation, Mondiaal FNV (NL), CNV Internationaal (NL), Ethical Trading Initiative (GB), het Centre for Development and Integration (CDI) in Vietnam, arbeidsorganisatie Cividep in India.