Mondiaal FNV onderdeel van Consortium STITCH

Together for Change in de textiel- en kledingindustrie

Door Redactie 25 februari 2021

De textiel- en kledingindustrie is één van de grootste productieketens wereldwijd. De industrie speelt een sleutelrol bij het bepalen van de werk- en leefomstandigheden voor mensen over de hele wereld. En die omstandigheden zijn nog niet optimaal. ‘Samenwerken aan betere arbeidsomstandigheden en meer zeggenschap voor textielarbeiders in de productieketen’, dat is waar we als consortium STITCH voor staan.

Textielwerker tijdens Covid-19

Foto door Catrien Arjens

Consortium STITCH (Sustainable Textile Initiative: Together for Change) bestaat uit zes internationale organisaties*. We werken rechtstreeks samen met vakbonden, maatschappelijke organisaties (lokale en regionale partners) en met meer dan 200 betrokken kledingmerken.

Op weg naar een meer rechtvaardige kledingindustrie

Als consortium pleiten we voor betere arbeidsomstandigheden en meer zeggenschap voor textielarbeiders in de kledingproductieketen. Deze werkenden, waarvan 75% vrouwen, verdienen recht op vrijheid van vereniging (in een vakbond). Meer invloed op hun arbeidsvoorwaarden. Samen gaan we voor succesvolle collectieve onderhandelingen op fabrieks-, nationaal en sectoraal niveau. Zo creëren we een productieketen waarin gendergelijkheid, leefbare lonen, eerlijke prijzen en fatsoenlijk werk de norm voor iedereen worden.

Eerlijke kleding wereldwijd: door samenwerking & sociale dialoog

Om een rechtvaardigere kledingindustrie te bereiken, bouwen we aan een constructieve sociale dialoog. Op die manier kunnen er succesvolle collectieve onderhandelingen worden gevoerd in fabrieken of op hoger niveau. We brengen hiervoor belangrijke spelers uit de productieketen samen.

Toegang tot de betrokkenen

Als STITCH hebben we vanuit de verschillende achtergronden van onze partners, toegang tot belangrijke stakeholders en actoren in de keten. Van vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties tot leveranciers, werkgeversverenigingen, kledingmerken en overheden. Onze partners werken aan het creëren van betere arbeidsomstandigheden door kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. Zo proberen zij veranderingen teweeg te brengen voor werkenden en de industrie in het algemeen.

Wat STITCH doet

We komen collectief op voor betere arbeidsomstandigheden en naleving van arbeidsrechten door:

• Samen te werken met lokale vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties aan collectieve onderhandelingen om hogere lonen, genderkwesties en fatsoenlijk werk te beïnvloeden;
  • Leveranciers in staat te stellen hun sociale dialoog met werknemers en regeringen te verbeteren en de dialoog met merken te versterken;
  • Samen te werken met merken om meer verantwoord zaken te doen, waarbij we gebruik maken van de cruciale rol die ze kunnen spelen om de industrie zowel ethischer als eerlijker te maken;
  • Te pleiten voor een wetgevingskader dat hogere niveaus van verantwoordingsplicht creëert over betere arbeidsomstandigheden en beloning voor bedrijven die inkopen in productielanden.

Waar STITCH actief is

STITCH is actief in verschillende productielanden: Bangladesh, Cambodja, India, Indonesië, Myanmar en Vietnam. Ook wordt er een regionale aanpak ontwikkeld voor de regio Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA-regio).

STITCH draagt bij aan de volgende Sustainable Development Goals:

Financiering

STITCH wordt mogelijk gemaakt door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken die het consortium voor 5 jaar financiert (start 2021).

*Partners van consortium STITCH: Sustainable Textile Initiative: Fair Wear Foundation, Mondiaal FNV (NL), CNV Internationaal (NL), Ethical Trading Initiative (GB), het Centre for Development and Integration (CDI) in Vietnam.