Lancering van de Fair Fashion Think Tank

Een community voor een eerlijke en veerkrachtige industrie

Door Redactie 21 april 2020

Vandaag lanceren we de Fair Fashion Think Tank. Een wereldwijde community van experts en stakeholders die hun inzichten zullen delen om bij te dragen aan een nieuwe, eerlijke norm voor de kledingketen.

Fair Fashion Think Tank logo

De uitbraak van het coronavirus heeft gevolgen voor ons allemaal; de kledingindustrie is geen uitzondering. Miljoenen kledingarbeiders en hun families worden geconfronteerd met onzekerheid zonder vangnet. Tientallen jaren van een oneerlijk machtsevenwicht in de toeleveringsketen betekent dat hun levensonderhoud op het spel staat. Ze hebben nu nodig wat ze toekomt. En de industrie moet veranderen. Meer dan ooit moeten we onze krachten bundelen en praten over hoe de industrie en de mondiale toeleveringsketen is gevormd en wat er moet worden veranderd. Om de keten duurzaam, eerlijk en veerkrachtig te maken.

Met experts inventariseren welke stappen nodig zijn voor fundamentele verandering

We hebben +/- 150 experts, die al jaren bezig zijn met het veranderen van de industrie, in de hele productieketen uitgenodigd. Samen met hen willen we inventariseren welke stappen er genomen moeten worden om de industrie fundamenteel te veranderen voor een eerlijke toekomst.

Wil je meer weten over de uitkomsten van de denktank? Volg dan:

Strategisch Partnerschap voor Transformatie van de Kledingketen

De denktank wordt georganiseerd door het Strategisch Partnerschap voor Transformatie van de Kledingketen (SP). Naast Mondiaal FNV nemen Fair Wear Foundation, CNV Internationaal en het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken deel aan dit partnerschap. Het SP heeft als doel het systeem van de mondiale  kledingketen fundamenteel te veranderen en werkt al enkele jaren samen.