Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Vakbonden in Myanmar vechten voor leefbaar loon

Redactie
Door Redactie 18 juli 2019

Steun allen het ACT-initiatief. Die oproep doen de textielvakbonden uit Myanmar, gelieerd aan de internationale sectorbond IndustriALL, aan de wereldwijde kledingmerken. ACT is een baanbrekende overeenkomst tussen wereldwijde merken, detailhandelaren en vakbonden om de kleding-, textiel- en schoenenindustrie te verduurzamen.

Vakbonden-Myanmar-oproep-kledingmerken-aanlsluiten-bij-ACT_foto IndustriALL

Foto: IndustriALL

ACT (Action, Collaboration, Transformation) richt zich onder meer op leefbare lonen voor werknemers via collectieve onderhandelingen. De oproep is gedaan tijdens een speciale vakbondsbijeenkomst in Yangoon. Daar stelden de vakbonden dat werkende gezinnen de eindstreep niet kunnen halen met het nieuwe minimumloon van 4800 kyat (3,60 dollar), die de regering van Myanmar in maart 2018 heeft aangekondigd. De bonden zijn blij met de toezeggingen van 19 wereldwijde merken, waaronder H&M, Zara en Calvin Klein, om samen te werken met IndustriALL en nationale vakbonden om de lonen voor kledingarbeiders te verbeteren.

Adidas belangrijk voorbeeld

De bonden benadrukken de noodzaak om de manier waarop zaken in de wereldwijde kledingketen wordt gedaan te veranderen. Daarom hebben ze de grote kledingmerken en retailers opgeroepen om zich bij ACT aan te sluiten. Volgens veel bonden is het wereldwijde sportmerk Adidas een belangrijk voorbeeld dat zich bij deze wereldwijde inspanning moet aansluiten, zodat het andere merken kan inspireren.

Niet sparen van minimumloon

Leden van de Industrial Workers Federation of Myanmar (IWFM) zeggen dat de kosten van levensonderhoud zijn, waaronder huisvesting, eten, vervoer, onderwijs, kleding en nutsvoorzieningen, duur zijn. Sparen van dit loon zit er niet in. “Ik heb ten minste 8600 kyat per dag nodig voor het voortbestaan van mijn gezin”, aldus een vakbondsvoorzitter. “Mijn ouders zijn oud en ik ben de enige kostwinnaar in het gezin. Ik heb geen idee hoe ik meer geld kan vinden voor mijn gezin en ik maak me zorgen over morgen. Ik wil een leefbaar loon om ons leven veilig te stellen voor de toekomst.”

Hervormen van inkooppraktijken

Belangrijke obstakels voor het bereiken van een leefbaar loon in Myanmar zijn de terughoudendheid van werkgevers om winst te delen en de rol van merken bij het vaststellen van prijzen. Vakbonden stellen dat de overheid faalt om het recht van werknemers te beschermen wanneer werkgevers de wet op het minimumloon schenden. “Het hervormen van de inkooppraktijken van de wereldwijde merken en retailers, die de grootste negatieve impact op lonen en arbeidsomstandigheden hebben, is een grote stap voorwaarts in het realiseren van een leefbaar loon”, zegt Christina Hajagos-Clausen, directeur kleding en textielindustrie van IndustriALL. “Ik kijk er naar uit om met de IWFM samen te werken om collectieve onderhandelingen te organiseren.”

Campagneplan ontwikkeld

Lage aankoopbedragen betekenen lage lonen, legt Hajagos-Clausen uit. Daarom roept ook zij de grote wereldwijde merken en retailers op zich aan te sluiten bij ACT. De IWFM-leiders hebben een uitgebreid campagneplan ontwikkeld om niet-ondertekenende merken uit te nodigen lid te worden van ACT. Ook hebben ze een communicatieplan uitgezet om nationale belanghebbenden voor te lichten over het belang van de verhoging van de lonen.

Bron:
IndustriALL
Meer over ACT