Veiligheid en zekerheid voor vrouwen in kledingproductie ver te zoeken

Resultaten onderzoek in kledingfabrieken in Indonesië en Ethiopië

Door Redactie 07 juli 2020

De kledingsector is zwaar getroffen door de coronacrisis en de lockdown-maatregelen. In mei en juni interviewde Stichting WageIndicator, met steun van Mondiaal FNV, managers van kledingfabrieken in Indonesië en Ethiopië. Dit inkijkje in de kledingindustrie legt duidelijk bloot dat de pandemie een grote impact heeft op de bedrijven. Baanzekerheid en inkomen van werknemers staan op het spel. Vakbonden zetten in op herstel via sociale dialoog.

Medewerkers in kledingfabriek Ethiopië. Foto: Compass Media

Situatie Indonesië

In Indonesië werden 134 kledingfabrieken met 282.288 arbeiders geïnterviewd om de impact van de coronacrisis op arbeiders en bedrijven in kaart te brengen. Al deze fabrieken leveren (ook) aan de internationale markt, waaronder fast fashion retailers en sportmerken die wij ook in Nederland kennen.

Bijna 80% van de fabrieken zegt dat hun bedrijf werd getroffen door de coronacrisis. Een kwart van de fabrieken kan niet altijd voldoen aan social distancing , terwijl in Indonesië het aantal besmettingen dagelijks toeneemt. Volgens de fabrieken in Indonesië verloren 25.201 arbeiders hun baan.

Situatie Ethiopië

In Ethiopië werden 44 fabrieken met 26.534 werknemers onderzocht. 95% van deze fabrieken zag haar orders teruglopen en ruim 93% haar sales. 44% van de fabrieken laat de werknemers op voldoende afstand van elkaar werken.  Zeventien bedrijven verwachten op korte termijn hun deuren te moeten sluiten.

Sociale dialoog aangaan

In beide landen ondersteunen onze lokale collega's met steun van o.a. Mondiaal FNV fabrieks-, lokale en sectorale vakbonden om op basis van deze cijfers de dialoog aan te gaan met management.

Facts: INDONESIË

134 fabrieken / 282.288 werkenden

25.201 arbeiders zijn ontslagen

89% van de fabrieken zegt dat Covid-19 negatieve impact heeft op het bedrijf

102 fabrieken zeggen met de vakbonden in gesprek te gaan over de gevolgen van de crisis, 13 fabrieken verwachten te moeten sluiten.

Onderzoeksperiode 11 mei – 1 juli 2020

Facts: ETHIOPIË

50 fabrieken / 22 788 betrokken werknemers

349 arbeiders zijn ontslagen

88% van de fabrieken zegt dat Covid-19 negatieve impact heeft op het bedrijf, 17 fabrieken verwachten in de nabije toekomst te moeten sluiten

27 fabrieken zeggen met de vakbonden in gesprek te gaan over de gevolgen van de crisis.

Onderzoeksperiode: 11 mei - 29 juni 2020

De gevolgen van de coronacrisis voor werkenden in Azië

Eerlijke productieketens: Kleding