Ontslagen vakbondsleiders in Myanmar weer terug in dienst

Dankzij samenwerking textielvakbond IWFM en kledinggigant Primark

Door Redactie 25 oktober 2020

Textielvakbond IWFM in Myanmar, partner van Mondiaal FNV, heeft ervoor gezorgd dat 3 ontslagen vakbondsleiders weer terug in dienst zijn genomen. De vakbond kreeg hierbij hulp van de Ierse kledinggigant Primark. Een samenwerking die tot een opvallend resultaat heeft geleid. Mondiaal FNV steunt via de internationale sectorbond IndustriALL een project om de IWFM te versterken.

Kledingindustrie Myanamr - foto: Ed van Rijswijk

In mei ontsloeg de kledingfabriek Glory Fashion, die onder meer aan Primark levert, drie vakbondsleiders. Zij werden beschuldigd van schending van arbeidsovereenkomsten. De vakbondsleiders zelf noemden deze ontslagen een geval van vakbondsintimidatie. Zij werden namelijk ontslagen nadat werknemers bij Glory Fashion een lokale afdeling hadden opgericht van Industrial Workers Federation of Myanmar (IWFM). IWFM is de grootste textielvakbondsfederatie van Myanmar.

Vakbondsleiders werden lastiggevallen

In de weken daarna viel Glory Fashion de families van de ontslagen vakbondsleiders lastig. De fabrieksleiding bezocht hun ouders in afgelegen gebieden van Myanmar en dreigden hun kinderen terug te laten verhuizen. Er werden ook criminelen ingehuurd om de vakbondsleiders te intimideren. Meteen na de ontslagen bracht IWFM de zaak naar de lokale geschillencommissie, een partij die adviseert en bemiddelt. De commissie oordeelde dat de  3 vakbondsleiders de arbeidsovereenkomsten niet hadden geschonden. De commissie droeg Glory Fashion daarom op de arbeiders weer in dienst te nemen.

Primark voerde onderhandelingen met succes

Glory Fashion weigerde echter de uitspraak te aanvaarden. IWFM verwees vervolgens de klacht door naar een hoger arbitrage-orgaan. Dit orgaan deed dezelfde uitspraak. Maar ook dat leidde niet tot het gewenste resultaat: de werkgever bleef hardnekkig weigeren de uitspraak na te leven. De vakbond gaf niet op en verwees de zaak door naar de Raad voor Arbitrage. Daar won de werkgever opeens. Primark deed een poging om de situatie op te lossen, aangezien deze organisatie kleding afneemt van de fabriek. De kledinggigant voerde onderhandelingen met Glory Fashion en IWFM, en met succes. De 3 vakbondsleiders werden op 1 oktober terug in dienst genomen. Mét volledige uitbetaling van achterstallig loon en behoud van secundaire arbeidsvoorwaarden.

Fundamentele rechten gerespecteerd

IWFM-president Khaing Zar zei dat de steun van Primark belangrijk was bij het bereiken van deze overeenkomst met de werkgever. Christina Hajagos-Clausen, textieldirecteur IndustriALL, zegt:

“Dit is nog een ander voorbeeld van hoe dit geschillensysteem, ontwikkeld onder de Myanmar Freedom of Association-richtlijnen, effectief blijkt te zijn. Het zorgt ervoor dat de fundamentele rechten van werknemers worden gerespecteerd.”

Vakbondsversterking geslaagd

Mondiaal FNV steunt via IndustriALL een project om de IWFM te versterken. Het doel is om een sterkere vakbond te krijgen die het belang van de textielwerknemers behartigt. Ondanks de repressie van vakbonden en de positie van werknemers in de kledingindustrie in Myanmar, wordt er ingezet op een nieuwe manier van organiseren. Op deze manier proberen we het ledenaantal te laten groeien en over meer cao’s te kunnen onderhandelen. Daarnaast wil IWFM en de confederatie CTUM via deze steun haar belangenbehartiging op nationaal niveau vergroten en een stevigere positie in een driepartijenoverleg realiseren. Bovenstaand succes geeft aan dat het project resultaten heeft.

Bron: IndustriALL

Meer info

Corona en de gevolgen voor werkenden wereldwijd

Gezamenlijke wereldwijde actie om kledingindustrie te steunen