Doelen

Dit is waar wij aan werken

Bestrijden kinderarbeid

Mondiaal FNV zet zich in voor de bestrijding van kinderarbeid, via steun aan projecten met vakbonden en via de Stop Kinderarbeid Coalitie. Kinderen hebben recht op onderwijs. En: kinderarbeid houdt armoede in stand; het werk dat kinderen doen kan beter door volwassenen gedaan worden. Dan verdienen de volwassenen een hoger loon en kunnen de kinderen naar school. Let children learn and parents earn!

Lees meer over het bestrijden van kinderarbeid

Bevorderen sociale dialoog

Sociale dialoog is de basis voor duurzame ontwikkeling. Daarvoor is nodig dat mensen zich mogen organiseren in een vakbond. Vakbonden moeten met steun van de leden de macht en vrijheid hebben om vrijelijk te onderhandelen met werkgevers over betere arbeidsomstandigheden, een leefbaar loon, duurzame werkgelegenheid en het instellen van een vangnet voor sociale zekerheid. Hoe beter de sociale dialoog, hoe groter de kans om dit te bereiken.

Eerlijk ondernemen

We mogen van bedrijven verwachten dat ze de basisrechten van de werknemers respecteren en dat ze het milieu niet vervuilen. Niet alleen overheden zijn verantwoordelijk, maar ook bedrijven kunnen en moeten alles doen om te zorgen dat de werknemers goed werk hebben. Dat er geen kinderarbeid is, geen dwangarbeid en dat werknemers zich kunnen organiseren in vakbonden.

Meer over FNV en eerlijk ondernemen

Eerlijke productieketens

Veel spullen die we dagelijks gebruiken maken eerst een wereldreis voor ze bij ons terechtkomen. De kleding die je draagt wordt ver weg in elkaar gezet, de chocopasta in je keukenkastje bevat mogelijk palmolie uit Indonesië en cacao uit Ivoorkust en andersom vinden plezierjachten uit Nederland juist hun einde op een Aziatisch strand. Mondiaal FNV werkt met lokale partners aan goede arbeidsomstandigheden in dit soort productieketens.

Respect voor vakbondsrechten

Vakbondsrechten zijn mensenrechten. Als mensen zich kunnen organiseren in een vakbond, dan staan ze sterker en kunnen ze beter onderhandelen over arbeidsvoorwaarden.

Wat zijn vakbondsrechten?