Corona en ketenverantwoordelijkheid

Door Redactie 17 maart 2020

De kledingindustrie in productielanden als Bangladesh, Cambodja, Vietnam en Myanmar merkt de gevolgen van de Coronacrisis. Productie wordt opgeschort of fabrieken sluiten. FNV en CNV hebben per brief de leden van het Convenant voor Duurzame Kleding en Textiel opgeroepen om bij het nemen van eventuele beslissingen n.a.v. het Coronavirus, zich bewust te zijn van de consequenties voor de werknemers in de productielanden.

Werkneemsters achter naaimachine in kledingfabriek Banglad

FNV en CNV hebben op 16 maart een brief gestuurd aan de leden van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, een brede coalitie van bedrijven en andere organisaties die zich gezamenlijk inzetten om misstanden zoals uitbuiting, dierenleed of milieuschade in de kleding- en textielindustrie te bestrijden.

Gevolgen voor werknemers in textielfabrieken

In de brief vragen FNV en CNV de leden van het convenant “om rekenschap te geven dat de impact van het Coronavirus ons wereldwijd treft. Als bedrijf en individu hier, maar ook in de meeste productielanden. Indien er maatregelen genomen moeten worden, wees dan bewust welke consequenties dit heeft in uw keten en de potentieel enorme gevolgen voor met name werknemers in textielfabrieken. Bovenal willen wij convenantsleden oproepen om in deze crisistijd de dialoog met toeleveranciers aan te gaan. Vanuit solidariteit, maar ook met het oog op de vitaliteit van de productie op langere termijn.”

Lees de hele brief >

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.