Veiligheid op en rond het spoor

Word jij als conducteur wel eens aangevallen? Heb je als machinist een rood sein gemist op een voor jou nieuwe lijn? Of werkt je communicatieapparatuur niet goed? Er doen zich gevaarlijke situaties voor op en rond het spoor. FNV Spoor pakt ze aan. Meld ons onveilige situaties.

Recht op een veilige werkplek

Helaas komen overlast en geweld nog veel te veel voor op en rond het station en op de trein. Wij vinden dat je recht hebt op een veilige werkplek. Meld incidenten, zodat we de problemen kunnen aanpakken. Ook vragen we je technische mankementen te melden. Sein- en computerstoringen, falende communicatie. De spoorbranche zit vol met techniek. Veel medewerkers doen dagelijks hun uiterste best om dat allemaal goed te onderhouden en te repareren. Meestal gaat het goed maar het kan ook misgaan. Laat het ons weten als het (bijna) misgaat.

Meld onveilige situaties

Actieprogramma sociale veiligheid in het openbaar vervoer

Met het actieprogramma  'sociale veiligheid in het openbaar vervoer' willen we de sociale veiligheid voor reizigers en werknemers in het openbaar vervoer verbeteren. Hiervoor moeten verschillende maatregelen worden genomen en beter worden samengewerkt tussen verschillende partijen.

Dit doet FNV Spoor voor meer veiligheid op het spoor

Wij voeren al jaren actie voor meer veiligheid op het spoor. Hier een paar recente voorbeelden:

Marktwerking kan ertoe leiden dat treinen vaker door rood rijden. Zo was er na wisseling van spoorvervoerder (van NS naar Keolis) op het traject Enschede-Zwolle in 2018 een toename van machinisten die een rood sein misten. Een nieuwe vervoerder moet het personeel goed en op tijd opleiden, onder meer om roodsein-passages te voorkomen. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de concessieverleners. Dat zijn de provincies. FNV Spoor wil daarom dat de spoorwegveiligheidseisen, de sociale veiligheidseisen en de arbeidsvoorwaarden door het kabinet decentraal aan alle provincies worden opgelegd op het nu hoogst toegepaste niveau.

Als een machinist een trein rijdt met passagiers maar zonder conducteur, mag de machinist niet verantwoordelijk gesteld worden voor een incident. Na jarenlange onduidelijkheid daarover drong FNV Spoor aan op een onafhankelijk onderzoek. Dat wees uit dat wet -en regelgeving tegenstrijdigheden bevatten.

In Utrecht leggen wisselwachters handmatig wissels om. Daarvoor moeten ze dus op het spoor lopen. Tot eind 2018 hadden ze daarvoor via de portofoon contact met de treindienstleiders en konden ze zo ook de gesprekken tussen treindienstleiders en machinisten horen. Bij het in gebruik nemen van de GSM-R ging dat contact verloren en werd de wisselwachter een prooi voor aankomende en vertrekkende treinen. Wij riepen de betreffende medewerkers toen op te stoppen met het omleggen van de wissels.

NS gaf begin 2019 zelf aan dat het vanwege een probleem met de GSM-R kan voorkomen dat de machinist de verkeerde treindienstleider aan de lijn krijgt. Dit bovenop de extra contactmomenten voor de betreffende machinist. De druk op de machinisten nam door de veranderde procedure zo toe, dat er makkelijker fouten konden worden gemaakt. Voor ons staat vast dat een procedure is ingevoerd die vooraf niet voldoende getoetst is. Toetsing vooraf is een absolute vereiste voor veiligheid. De ondernemingsraad heeft toen met de directie afgesproken dat er een landelijke oplossing kwam bij RET-diensten. Maar we zijn er nog niet. Op de rangeerterreinen voldoen nog lang niet alle sporen aan de eisen om er langs en over te lopen.