Veel gestelde vragen

Kijk of jouw vraag over staken ook hierbij staat

Heb je na het ontvangen van onze stakingsoproep vragen? Kijk hier bij de veelgestelde vragen of je antwoord krijgt op jouw vraag.

Heb je vragen over staken? Kijk of ze hier beantwoord worden.

Als praten niet meer helpt, mag je actievoeren. Staken is een vorm van actievoeren waarbij het werk wordt neergelegd. Je hebt het recht om te staken. Dit recht is vastgelegd in het Europees Sociaal Handvest (ESH).

Neem contact op met jouw bestuurder uit jouw regio.

Je hoeft vooraf niet te melden dat je gaat staken. Doordat vakbonden een ultimatum (een brief met daarin een laatste oproep aan de werkgevers om in te gaan op de eisen van de vakbonden) hebben gesteld, weten werkgevers vaak dat er in hun bedrijf stakingen kunnen plaatsvinden. Een werkgever merkt op de dag zelf wie wel of wie niet werkt. Je leidinggevende mag je wel vragen of je gaat staken, maar je hoeft er geen antwoord
op te geven als je dat niet wilt.

Uitzendkrachten hebben het recht om te staken voor een nieuwe cao Metaal & Techniek. Een uitzendkracht kan meestaken op het ultimatum dat is gesteld aan het bedrijf waar je werkt (inleenbedrijf). Met de uitzendbureaus die bij de ABU zijn aangesloten, is de afspraak gemaakt dat deze uitzendkrachten mogen meestaken. Zo nodig zullen wij andere bekende uitzendbureaus informeren.

Als je staakt, voer je je werk niet uit. Je werkgever zal hier schade van ondervinden, dat is het logische gevolg van staken. Dat je je werk neerlegt mag niet gezien worden als werkweigering. Deelname aan de staking is daarom geen reden voor ontslag. Je werkgever mag in redelijkheid maatregelen nemen om de gevolgen van een staking te beperken. Maar intimideren van stakers mag niet! Gebeurt dat wel, neem dan contact op met de vakbondsbestuurder. Die zal de werkgever hierop aanspreken.

Je werkgever kan proberen een uitzendkracht in te zetten op het werk van een staker. Dat heet ‘besmet werk’. Er is een verbod (‘onderkruipersverbod’) op het inhuren van uitzendkrachten om stakers te vervangen. Als dit toch gebeurt, bel dan de vakbondsbestuurder zodat de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) ingeschakeld kan worden. Als je vaste collega besluit jouw werk over te nemen is dat geen besmet werk, maar niet erg collegiaal.

Je werkgever mag het loon inhouden over de dag(en) dat jij staakt. De werkgever mag géén salarisverlaging doen of vakantiedagen inhouden.

Zowel vaste werknemers als uitzendkrachten krijgen een stakingsuitkering als ze vakbondslid zijn of worden op de stakingsdag. Nog geen lid? Ga naar fnv.nl/lidworden

Meer informatie over staken

Wil je meer weten over staken?

Heb je andere vragen neem dan contact op met jouw bestuurder

Download

De informatie op de veelgestelde vragen staat ook op een pamflet. Wil je deze afdrukken en/of verspreiden onder jouw collega's, download dan het pamflet.