Jij verdient een goed pensioen

We gaan door!

Heel Nederland verdient een goed pensioen. Doe mee!

Tienduizenden mensen kwamen op 18 maart in actie voor een goed pensioen. Daarmee gaven we al een duidelijk signaal af aan de politiek, maar we zijn er nog niet.

De politiek is nu aan zet om met concrete toezeggingen over de brug te komen. Als het kabinet nu nog niet naar werkend Nederland wil luisteren, dan moeten we eind mei er weer massaal staan om onze eisen kracht bij te zetten. Tot die tijd moeten we verder bouwen aan onze beweging. Sluit je dan aan bij een actiecomité bij jou in de buurt.

Verder bouwen aan de pensioenbeweging

We moeten groeien en sterker worden om de druk op dit kabinet op te bouwen. We moeten verder groeien in het aantal mensen.  We zijn al van een paar honderd naar tienduizenden actievoerders gegroeid. Tijdens de landelijke actiedag hebben collega’s in de metaal, havens, bouw, schoonmaak, politie, leger, veiligheid  en vervoer gestaakt. Maar iedereen, ongeacht welk beroep, contractvorm of leeftijd verdient een goed pensioen. Iedereen verdient het om op tijd te kunnen stoppen met werken en dan van een goed pensioen te kunnen genieten. We moeten daarom verder bouwen aan onze pensioenbeweging en daar hebben we jouw hulp bij nodig!

Sluit je aan bij een actiecomité bij jou in de buurt

De komende weken staan in het teken van verder bouwen. We gaan ook in de regio’s door met maken van plannen. Sluit je aan bij de regionale actiecomités, kom naar de 1 mei-viering in Amsterdam en vraag je collega’s, vrienden, buren, familie en teamgenoten om zich ook aan te sluiten. Want als het kabinet niet luistert, moeten we klaar staan.

Onze eisen

Wat is nodig voor een goed pensioen? Dat hebben we voor je samengevat in 3 punten:

Wij willen dat de (AOW-)leeftijd waarop je kunt stoppen met werken voorlopig blijft staan op 66 jaar. Bevriezen noemen we dat. Want niet iedereen kan in goede gezondheid die steeds hoger wordende AOW-leeftijd halen. En de boete die je werkgever moet betalen als jij eerder dan je 66e wilt stoppen met werken? Weg ermee!

Als de prijzen van bijvoorbeeld de boodschappen stijgen, is het wel zo fijn als je pensioen ook hoger wordt. Zo kun je die boodschappen gewoon blijven betalen. Dat heet indexeren. Wij willen dat de pensioenen worden geïndexeerd voor iedereen: zowel voor mensen die nu met pensioen zijn als voor mensen die nu pensioen opbouwen voor later.

Als je werkt, moet je een goed pensioen op kunnen bouwen. Dat geldt voor iedereen. Het doet er niet toe of je een vast contract hebt of bijvoorbeeld zzp’er, zelfstandige of uitzendkracht bent. Want werk is werk.

Bereken jouw pensioenleeftijd

Let op: Ben je geboren na 1989? De berekeningen op de website van de SVB stoppen bij een verwachte AOW-leeftijd van 71 jaar en 3 maanden. De verwachting is wel dat mensen steeds ouder worden, en dat daarmee dus de AOW-leeftijd (flink) zal toenemen.