Dekkingsgraad pensioen

De dekkingsgraad laat zien of het pensioenfonds genoeg geld heeft om alle pensioenen nu en in de toekomst te betalen. Als de dekkingsgraad lange tijd te laag is, heeft het pensioenfonds uiteindelijk niet genoeg geld om de pensioenen helemaal uit te betalen.

Hoe wordt de dekkingsgraad berekend?

De dekkingsgraad wordt berekend door het geld dat het pensioenfonds nu in de kas heeft te delen door het geld dat het fonds nu én in de toekomst moet uitbetalen aan pensioenuitkeringen.De dekkingsgraad wordt uitgedrukt in een percentage.

Wat gebeurt er bij een lage dekkingsgraad?

Als de dekkingsgraad langere tijd onder de grens van 105% komt, kan het pensioenfonds bijvoorbeeld besluiten om de premie te verhogen. Ook kan het pensioenfonds besluiten om de lopende pensioenuitkeringen niet te indexeren. Indexeren betekent dat de pensioenen stijgen. Bijna elk jaar worden de prijzen van onder andere boodschappen, wonen en zorg hoger. Om dit allemaal te kunnen blijven betalen, zou je inkomen ook moeten meegroeien, dat heet indexeren.

Huidige situatie dekkingsgraad

Veel pensioenfondsen kampen al een aantal jaren met een te lage dekkingsgraad. Er wordt bijna niet meer geïndexeerd. In juni 2019 sloten vakbonden, werkgevers en politiek het pensioenakkoord. Onderdeel van het akkoord is dat de pensioenen weer geïndexeerd worden. Voor de uitwerking van alle afspraken uit het pensioenakkoord is een tijdspad vastgesteld dat loopt tot april 2020. De acute dreiging van een korting op de pensioenen in verband met de (te) lage dekkingsgraden is van de baan. Minister Koolmees heeft in november aangekondigd dat de regels rond kortingen voor 2020 worden versoepeld. Daarnaast zal het overgrote deel van de fondsen niet worden verplicht de premies nog verder te verhogen, of de pensioenopbouw voor werkenden te verlagen.

Hoe staat mijn pensioenfonds ervoor?

De dekkingsgraad kun je opvragen bij je pensioenfonds. Hoe hoger de dekkingsgraad, hoe groter de kans dat je pensioen op een goede manier wordt geïndexeerd. Dat is belangrijk om te weten als je te maken hebt met mogelijke waardeoverdracht van een eerder opgebouwd pensioen. Of als je zelf kunt kiezen waar je je pensioen wilt onderbrengen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict