Indexeren pensioen

Indexeren betekent dat de pensioenen stijgen. Bijna elk jaar worden de prijzen van onder andere boodschappen, wonen en zorg hoger. Om dit allemaal te kunnen blijven betalen in de toekomst, moet je pensioen ook meegroeien.

Indexeren: wel of niet verplicht?

Het recht op indexeren is bijna nooit opgenomen in pensioenregelingen. Aan de hand van hun financiële positie kijken pensioenfondsen elk jaar of indexeren mogelijk is. Bij een lage dekkingsgraad die lange tijd duurt, kunnen pensioenfondsen besluiten om het pensioen niet of maar een beetje te indexeren.

Huidige situatie indexeren

Veel pensioenfondsen kampen al een aantal jaren met een te lage dekkingsgraad. Er wordt bijna niet meer geïndexeerd. In juni 2019 sloten vakbonden, werkgevers en politiek het pensioenakkoord. Onderdeel van het akkoord is dat de pensioenen weer geïndexeerd worden. Voor de uitwerking van alle afspraken uit het pensioenakkoord is een tijdspad vastgesteld dat loopt tot april 2020. De acute dreiging van een korting op de pensioenen in verband met de (te) lage dekkingsgraden is van de baan. Minister Koolmees heeft in november aangekondigd dat de regels rond kortingen voor 2020 worden versoepeld. Daarnaast zal het overgrote deel van de fondsen niet worden verplicht de premies nog verder te verhogen, of de pensioenopbouw voor werkenden te verlagen.

Zo indexeren pensioenfondsen

Op basis van het algemene loonpeil

Het streven is om de pensioenen van actieve deelnemers mee te laten stijgen met het algemene loonpeil in de bedrijfstak of onderneming waar de pensioenregeling geldt. Actieve deelnemers zijn mensen die premie betalen en hun pensioen aan het opbouwen zijn.

Op basis van algemene prijsstijging

Het streven is om de pensioenen mee te laten stijgen met de algemene prijsstijging. Dit geldt voor twee groepen. Voor deelnemers die nog niet de pensioenleeftijd hebben bereikt en geen pensioenpremie meer betalen. Bijvoorbeeld door verandering of verlies van werk. Dit worden slapers genoemd. En voor deelnemers die al pensioen ontvangen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict