Pensioenakkoord

Op deze pagina lees je meer over het pensioenakkoord en de huidige situatie. Ook nodigen we je uit voor een van onze pensioenbijeenkomsten.

Financiƫle positie pensioenfondsen

De FNV maakt zich grote zorgen over de aanstaande kortingen op de pensioenen. Dit raakt niet alleen de gepensioneerden, maar ook de opgebouwde pensioenen van werknemers.

Het inkopen van pensioen wordt veel duurder. De premie zal fors verhoogd moeten worden om dezelfde pensioenopbouw te realiseren. Deze flinke verhoging van de premie zal directe gevolgen hebben voor de koopkracht van werknemers, de winstgevendheid van bedrijven en de arbeidsmarkt.

De andere optie is het verlagen van de pensioenopbouw. Het gevolg hiervan is dat werknemers niet meer een goed pensioen opbouwen, terwijl dit toch een van de doelen was van het pensioenakkoord. Hiermee lopen de werkenden, met name ook de jongeren, een schade op die niet meer in te halen is.

Wat er ook wordt gekozen, wij maken ons grote zorgen dat het draagvlak onder het pensioenstelsel afneemt. Wij kunnen niet uitleggen aan werknemers dat zij drie keer deze rekening gaan betalen: hun pensioenpremie gaat omhoog, hun jaarlijks in te kopen pensioenopbouw wordt minder en hun al opgebouwde pensioen kan ook nog worden verlaagd!

Dit alles omdat regelgeving ons dwingt te rekenen alsof onze pensioenpremies en pensioenvermogens nauwelijks rendement opleveren.

Pas op de plaats

Korten op onze pensioenen is helemaal niet nodig. Daarom willen wij de komende twee jaar rust in de pensioenwereld. Niet korten op de pensioenen, geen verhoging van de pensioenpremies of verlaging van nieuwe pensioenopbouw. Even een pas op de plaats terwijl we bezig zijn om het pensioenstelsel grondig te veranderen. Daarover zijn we in gesprek met de politiek. Meer weten? Tuur Elzinga, onze bestuurder Pensioenen, vertelt je er meer over in dit artikel

Bijeenkomsten Pensioen

Tijdens de regionale bijeenkomsten gaan we dieper in op de dreigende pensioenkortingen. Daarnaast bespreken we de voortgang van de uitwerking van het pensioenakkoord. De bijeenkomsten worden gehouden door heel het land. Meld je dus snel aan voor een bijeenkomst bij jou in de buurt!

KLIK HIER OM JE AAN TE MELDEN VOOR EEN BIJEENKOMST

Kun je niet bij een van deze bijeenkomsten aanwezig zijn? Geen zorgen, want we organiseren ook nog een webinar over het pensioen. Zo krijg je zelfs thuis alle informatie mee. Het ‘Landelijk Webinar Pensioen FNV’ vindt plaats op donderdag 21 november, vanaf 20.00 uur. Aanmelden doe je hier.

MELD JE AAN VOOR HET WEBINAR

Tijdlijn voor deze actie