Grote meerderheid FNV-leden stemt vóór pensioenakkoord

De leden van de FNV hebben gesproken en dus is de kogel door de kerk: de FNV stemt in met het pensioenakkoord.

375.823 FNV-leden stemden de afgelopen dagen via een ledenraadpleging over het akkoord. 76% stemde voor, 23% tegen. 1% had geen mening. Heel veel mensen kunnen dankzij dit pensioenakkoord eerder stoppen met werken. Ook zijn er regelingen mogelijk gemaakt voor mensen met zware beroepen en worden de pensioenen van miljoenen Nederlanders sneller geïndexeerd.

Vertrouwen in pensioenstelsel

FNV-voorzitter Han Busker: ‘Met het nieuwe contract wordt het vertrouwen van jonge mensen in het pensioenstelsel hersteld en krijgen zelfstandigen makkelijker toegang tot het pensioensysteem.  De FNV is de afgelopen week overal in het land geweest om het akkoord uit te leggen en te bespreken, in afgeladen zalen en op de werkvloer, in de havens en op de kantoren. Dat is de FNV waar ik voorzitter van wil zijn.’

Busker reageerde ook op de 23% die tegen het akkoord stemde: ‘De stem van de mensen die tegen hebben gestemd is luid en duidelijk doorgekomen en is het signaal dat we door moeten gaan met het pensioenstelsel eerlijker maken. En het eerlijker maken is wat we gaan doen.’

Lees de uitgebreide reactie van Han Busker

De afspraken op een rij

• De AOW-leeftijd wordt voorlopig bevroren op 66 jaar en 4 maanden en gaat daarna minder snel omhoog
  • Voor mensen met zwaar werk wordt het mogelijk om eerder te stoppen op basis van cao-afspraken
  • Er komt een onderzoek naar of in de toekomst AOW al mogelijk wordt na 45 dienstjaren
  • Er komt een nieuw collectief en solidair pensioencontract, dat werkelijke rendementen eerder kan toekennen aan de deelnemers. Hierdoor kan het pensioen eerder meestijgen met de prijzen (indexatie)
  • De kortingen op de pensioenen van miljoenen gepensioneerden in 2020 en 2021 zijn waarschijnlijk van de baan en anders in elk geval een stuk kleiner
  • Zelfstandigen kunnen makkelijker aansluiten bij het nieuwe collectieve pensioenstelsel

Bereken jouw pensioenleeftijd

Wil jij weten tot welke leeftijd jij moet doorwerken? Check het hieronder! De verwachting is dat mensen steeds ouder worden, en dat daarmee dus de AOW-leeftijd (flink) zal toenemen.

Bekijk onze presentatie

Bekijk hier de presentatie die wij hebben gegeven op de regiobijeenkomsten over het voorlopige pensioenakkoord.

Lees onze uitleg

Wil je weten wat we precies hebben afgesproken over het nieuwe pensioenstelsel? Lees dan onze uitleg

Bekijk de vragen en antwoorden

De pensioenen zijn een ingewikkeld gebeuren en dat kan veel vragen opleveren. Daarom hebben we de vragen die ons het meest gesteld worden op een rij gezet. Dat overzicht vind je hier