Net zwanger: wat moet er geregeld worden?

Ben je net zwanger? Allereerst gefeliciteerd! Als je zwanger bent, moeten er op je werk verschillende dingen geregeld worden. Door jou maar ook door je werkgever.

Wat moet jij regelen?

Vertellen op je werk

Jij bepaalt zelf wanneer je op je werk vertelt dat je zwanger bent. Er geldt wel één voorwaarde: je moet op zijn laatst 3 weken voordat je zwangerschapsverlof begint, je werkgever informeren.

Let op: Het is verstandig om je werkgever eerder te informeren, bijvoorbeeld nadat je 3 maanden zwanger bent. Want zodra je werkgever op de hoogte is, heb jij wettelijk recht op extra bescherming tijdens je zwangerschap.

Veel vrouwen kiezen ervoor hun werkgever na ongeveer 3 maanden te vertellen dat ze zwanger zijn. Dan is er ook genoeg tijd om een vervanger te regelen tijdens jouw verlof.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof aanvragen

Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof vraag je op tijd schriftelijk aan bij je leidinggevende of de afdeling P&O. Je werkgever mag het verlof niet weigeren.

Zwangerschapsverklaring

Een verklaring dat je zwanger bent met daarop de datum dat je bent uitgerekend, vraag je op je bij je verloskundige of gynaecoloog. Je werkgever heeft die verklaring nodig om je zwangerschap te melden bij het UWV. Je werkgever krijgt dan een uitkering om jou te kunnen vervangen tijdens je verlof en jij houdt gewoon je salaris. Deze verklaring moet je maximaal 3 weken voordat je met verlof gaat inleveren.

Wat moet je werkgever regelen?

Hoe eerder je vertelt dat je zwanger bent, hoe eerder jouw werkgever dingen kan regelen en rekening met je kan houden.

Informeren over risico’s in het werk

Je werkgever is verplicht je binnen 2 weken na melding voor te lichten over de risico’s in het werk voor jou en je kind. Hierbij kun je denken aan risico’s bij het werken met gevaarlijke stoffen, tillen, staan enzovoorts. Daarnaast ben je niet meer verplicht om ’s nachts te werken. Heb je hiermee te maken, dan is het verstandig om je zwangerschap zo snel mogelijk aan je baas te melden.

Uitkering van het UWV

Je werkgever moet jouw zwangerschap melden bij het UWV. Verder moet hij vervanging regelen voor de tijd dat je weg bent tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof. Je werkgever vraagt 2 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum bij het UWV de uitkering aan voor je verlofperiode. Het UWV keert de uitkering uit aan je werkgever (per dag het dagloon) en die betaalt jou je salaris.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector