Werktijden tijdens zwangerschap

Tijdens je zwangerschap en tot 6 maanden na je bevalling heb je recht op regelmatige werktijden. Dat houdt in: extra pauzes, geen overwerk en geen nachtdiensten. Ook kun je vragen om andere werktijden als je in ploegendienst werkt.

Pauze

Vanaf je zwangerschap tot en met 6 maanden na je bevalling mag je meer pauzes nemen dan in je dienst zijn ingeroosterd. Je mag dan maximaal 1/8e deel van je arbeidsduur extra pauzeren. Als je bijvoorbeeld 8 uur werkt, dan mag je maximaal 1 uur extra pauze nemen. Deze extra pauze moet gewoon doorbetaald worden.

Nachtdienst

Als je zwanger bent en daarna, kun je niet verplicht worden om in de nachtdienst te werken. Dat geldt tot 6 maanden na je bevalling. De Arbeidstijdenwet spreekt van een nachtdienst als er meer dan één uur wordt gewerkt tussen 0.00 uur ’s nachts en 6.00 ’s ochtends.

Ploegendienst

Als zwangere - en tot 6 maanden na je bevalling - heb je het recht om te werken in een ‘bestendig en regelmatig arbeids- en rusttijdenpatroon’. Dit betekent dat als de ploegendienst voor jou te zwaar wordt, je daar niet aan hoeft mee te doen. Vooral omdat een nachtdienst vaak onderdeel is van de ploegendienst.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector