Ontslag tijdens zwangerschap

Ontslagen worden omdat je zwanger bent, is niet toegestaan. Je hebt sowieso extra ontslagbescherming: je mag niet ontslagen worden vanaf dag 1 van je zwangerschap tot en met 6 weken, nadat je na je verlof weer aan het werk bent gegaan.

Ontslagverbod

Je werkgever heeft een ontslagverbod tijdens

• Je zwangerschap.
  • Je zwangerschaps- en bevallingsverlof.
  • De eerste 6 weken, nadat je weer bent gaan werken na je verlof.

‚ÄčIs je werkgever toch van plan om jou te ontslaan in deze periode, neem dan contact op met de FNV. Alleen in een paar situaties mag je werkgever afwijken van het verbod, bijvoorbeeld bij ontslag op staande voet of bij faillissement.

Tijdelijk contract

Als je tijdelijke contract afloopt tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof, dan hoeft je werkgever je contract niet te verlengen. Je krijgt wel doorbetaald tijdens je verlof (minstens 16 weken).

Wordt je contract niet verlengd, dan kun je een werkloosheidsuitkering (WW) aanvragen bij het UWV. Als je werkgever je eerder schriftelijk of mondeling een contractverlenging heeft beloofd, dan mag hij daar niet zomaar op terugkomen. Doet hij dat toch, dan kun je de FNV inschakelen voor juridisch advies.

Ontslag nemen

Je kunt altijd zelf ontslag nemen. Als je 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof wilt, let dan goed op je ontslagdatum.

Let op: Je hebt alleen recht op 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof, als je uitgerekende bevallingsdatum binnen 10 weken na je ontslagdatum valt. Het UWV betaalt jou dan door tijdens je verlof. Neem je ontslag eerder dan 10 weken voor je uitgerekende datum? Dan heb je geen recht meer op betaald verlof.

Reken goed uit wanneer je je ontslag laat ingaan en denk aan je opzegtermijn. Meld je ontslag zo snel mogelijk bij het UWV en vraag naar de voorwaarden.

Let op: Als je zelf ontslag neemt, dan heb je geen recht op een WW-uitkering!

Stoppen met werken

Stoppen met werken is een optie als je een kind krijgt. Bedenk wel dat je geen recht op een uitkering hebt als je stopt met werken. Je hebt dan geen inkomen meer.

Als je nog niet wilt kiezen, overleg dan met je werkgever of je een tijd onbetaald verlof kunt opnemen. Of bespreek de mogelijkheden om minder te gaan werken.

Kies je er toch voor om je baan op te geven, besef dan wel dat het lastiger is om weer een leuke baan te vinden als je een tijdje niet gewerkt hebt.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univ√©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector